gemene man

Det är jag som är gemene man

Grevinnan och betjänten

Publicerad 2006-04-18 22:11:37 i Allmänt

Hur var det nu? Jo, så här.

Det var för ungefär 10 år sedan. Släkten hade gått ut för att äta middag tillsammans, jag minns inte om vi firade något men det behöver det inte ha varit. Det är inte viktigt för handlingen. Vi satt på en restaurang i Köpenhamn med utsikt över Kongens Nytorv. När jag tänker efter var det inte hela släkten, det var nog bara jag, min syster och svåger, mina föräldrar, min farbror och faster och mina två kusiner.

Det var då någon såg dem: "Där är ju dom!" Vilka dom? Jo, den äldre damen - hon såg förresten mycket gammal ut, men samtidigt mycket förnäm och aristokratisk, en östermalmsdam, fast av mer kontinentalt snitt. Och, i hennes sällskap, mannen som såg ut att vara åtskilligt yngre, elegant, i vit kostym och med ett sirligt, servilt sätt. Onekligen ett par man la märke till. Benämningen "Grevinnan och betjänten" låg inte långt borta. Utropet "Där är ju dom!" tarvade nu en förklaring.

Vi fick förklaringen omgående. Några månader innan hade mina föräldrar, min syster och min svåger varit i Lübeck. Där hade de observerat det iögonenfallande paret för första gången. Har man sett "Grevinnan och betjänten", glömmer man dem inte. Vi tyckte alla att det var en märkvärdig händelse, att ett så igenkännbart par skulle dyka upp igen, här vid Kongens Nytorv, samtidigt som vi, av vilka fyra hade sett dem förut. Detta gjorde förstås att paret gjorde ett lika outplånligt intryck på oss som nu såg dem för första gången. Vi relaterade fortsättningsvis till dem som "Grevinnan och betjänten".

Min ena kusin bodde i Oslo vid den här tiden. Ytterligare ett tag senare var hennes föräldrar där och hälsade på. Hon guidade dem runt i staden. I Vigelandsparken såg de nu en mycket gammal aristokratisk dam, och en uppassande herre i vit kostym. Det var Grevinnan och betjänten igen! Ingen av de som såg dem nu hade sett dem första gången, då i Lübeck, men det behövdes inte. De hade sett dem i Köpenhamn, och det var tillräckligt. Nu såg de dem i Oslo.

Vilka var de? Jag förmodar att Grevinnan inte lever längre. Kanske var de amerikanska turister som skulle se så mycket som möjligt av Europa på några månader. Men deras uppenbarelse föreföll höra hemma i en helt annan tid. Kanske var damen verkligen en grevinna. Men var mannen verkligen hennes betjänt? Sanningen om deras identiteter spelar inte så stor roll. Det intressanta är sammanträffandet. Slumpen. Att vi observerade dem på tre olika platser inom förhållandevis kort tid.

Det bevisar ingenting. Världen är liten, bara. Men det visste vi redan. Ändå är det roligt att tänka på ibland. Förresten, är det fler som gjort observationer av "Grevinnan och betjänten"? Hör av er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela