gemene man

Det är jag som är gemene man

Ur huvudled är tiden

Publicerad 2006-04-05 08:51:06 i Samhälle

I trafiken kan man få uppleva märkliga saker ibland. Som att en bilist stannar mitt på en tätt trafikerad huvudled i rusningstid, utan att där är något övergångsställe eller annat hinder, och orsakar att flera bilister måste stanna och vänta bakom. Varför gör han det? Jo, för att släppa fram ett annat fordon, som står på en sidogata med väjningsplikt och betraktar det hela!

Än en gång, varför gör han det? Jo, för att fordonet på sidogatan är en cykel.

Uppenbarligen finns det bilister som tror att den nya (nåja inte så värst ny nu längre) regeln om att släppa fram väntande fotgängare på övergångsställen, även omfattar väntande cyklister - utanför övergångsställen!

Så där stod vi och stirrade fånigt på varandra (för i det här fallet var det jag som var cyklisten), tills jag vinkade fram bilisten som stod stilla på huvudleden. För mig var det inte första gången det inträffade.

En annan sak är att det finns cyklister som kör mot rött och klipper två övergångar i samma korsning i ett svep. I det fallet var det inte jag som var cyklisten. Det var en känd kulturnämndsordförande i en medelstor sydsvensk småstad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela