gemene man

Det är jag som är gemene man

Att minnas på en årsdag

Publicerad 2006-02-28 23:36:18 i Samhälle

Nyss hemkommen från ett arbetsmöte i hyresgästföreningen, klockan är lite över elva. Det är så det fungerar i folkrörelse-Sverige.

Med anledning av årsdagen av Olof Palmes död, har SVT ägnat både Uppdrag granskning och Debatt åt Palme. Men ur olika aspekter, kunde jag utläsa av programtablåerna. Jag lät min hårddiskinspelare spara programmen åt mig, eftersom jag inte var hemma i kväll, och ska titta på dem nu. Vad jag förstår har det ena programmet fokuserat på mordutredningen, dvs det sammanhang där Palme troligen nämnts oftast de gångna tjugo åren. Det andra programmet var ägnat åt debatt åt Olof Palme som person och hans gärningar, något som lyfts fram alltför lite hittills.

Nästa år skulle Olof Palme fyllt åttio. Kan vi komma överens om att då hedra honom på årsdagen av hans födelse, den 30 januari, i stället för på årsdagen av mordet? Det känns liksom mer naturligt. Då kanske det också blir mer naturligt att minnas honom som person, och inte bara som offer i en ouppklarad mordgåta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela