gemene man

Det är jag som är gemene man

En fråga av vikt

Publicerad 2006-01-10 14:29:09 i Allmänt

Häromdagen utförde jag en överilad handling. Dagen började precis som vanligt, jag var till och med på gott humör när jag steg ur duschen. Då hände det: Jag gick upp och ställde mig på badrumsvågen! Vad kan det vara som får en vanligtvis genomklok och lagom tjock man i sina bästa år att begå en sådan fadäs? Eller, lagom tjock förresten, det är väl just det saken gäller.

Den där badrumsvågen köptes in för ett par år sedan när det var medlemsrabatt på Konsum. Trots sin smäckra form och genomskinliga glasplatta att stå på är den ett veritabelt elektroniskt vidunder som kan tala om allt av vikt och mer därtill. Fråga mig inte vad man ska ha all dess statistik till, för det begriper jag inte. Jag begriper det mindre och mindre, faktiskt. I början talade den ganska snällt till mig. Nu börjar den dock kännas mer oförskämd. Jag bara väntar på den dag då vågen ber mig stiga av igen, och därefter syrligt påpekar att det bara är tillåtet att väga en person åt gången.

I dag åt jag lunch tillsammans med två vänner, nyblivna hälsofreaks. De har varsin liten anteckningsbok där de nogsamt förtecknar vad de äter under dagen. Jag lekte med tanken - ska jag också....? Nej, nej och nej! Varför skulle jag erkänna för en liten svart bok vad jag stoppar i mig? Det vill jag ju inte ens erkänna för mig själv. Jag vägrar kategoriskt att vidstå att hur mycket jag äter, och hur litet jag motionerar, skulle ha något samband med min vikt.

Men så är det ju det där med vågen. Snart, hemska tanke, visar den kanske 100 kilo! Det går åt det hållet, kan jag säga. Nu är jag ju visserligen lång och ståtlig. På en fest en gång skulle jag tala efter en liten och späd kvinna, som inledde med att säga att "jag är så liten så jag syns bara om jag ställer mig på en stol". När det blev min tur, började jag följaktligen med "jag är så lång så jag syns inte om jag står på en stol". Nåja, min längd till trots har jag inbillat mig att min matchvikt bör ligga på 90 kilo. Den där elaka vågen påstår nu att jag har lika långt ner dit, som jag har upp till 100.

Det finns ju så många dieter och bantningskurer nu för tiden. Finns det någon kur där man kan äta precis så mycket som man gör nu, och motionera precis så litet som man gör nu, och gå ner i vikt? Jag ska försöka i alla fall. Håll utkik i bokhandelsdiskarna - om jag lyckas, får ni snart se den kommande bästsäljaren "Gå ner i vikt med Gemene man-metoden!". Den ges troligen ut direkt i pocket. För viktens skull.

Kommentarer

Postat av: Ann-Sofi

Publicerad 2006-01-10 15:44:24

...och den boken kommer jag att vara först att inhandla. Och jag ska kräva en personlig hälsning på insidan pärmen från författaren!
Att vara ståndaktig är inte samma sak som att lyckas. Och att lyckas behöver inte betyda motsträvigt arbete. Det handlar bara om inställning. Rattarna och skruvarna i huvudkontoret ska ställas in, sen är det bara att tuta och köra.
Det låter enkelt... alldeles för enkelt. Men om skruvarna, muttrarna och dina tankegångar är rätt inställda så fungerar det faktiskt!

Du gör ett bra jobb. Ett jobb som gemene man klarar galant!

Ciao

Postat av: Oxhagsflickan

Publicerad 2006-01-12 20:00:14

Kan man beställa boken här, så levererar du så snart den är klar. Tack på förhand.
Nu äter jag inte mycket, jag motionerar massor, men vågen har endå fasnat, knepigt men sant.

Postat av: Gemene man

Publicerad 2006-01-12 22:06:53

Hej, både Ann-Sofi och Oxhagsflickan!

Tack så väldigt mycket för era muntra tillrop. Nu börjar jag snart känna kravet på mig att skriva den där boken. Sånt leder ofelbart till prestationsångest. Vilket i sin tur leder till skrivkramp, det har jag varit med om förr. Då brukar jag äta mer godis och onyttigheter än vanligt, och sitta hemma alldeles försoffad. Känns inte som en bra början på projektet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela