gemene man

Det är jag som är gemene man

Små pojkar, stora män

Publicerad 2006-07-09 23:31:14 i Allmänt

Det är fotbolls-VM i Tyskland. Alla vill vara Ralf Edström. Det är fotbolls-VM i Tyskland, och på Saltemads camping i Borås samlas ett dussin småpojkar kring en boll. Alla vill vara Ralf Edström, utom en, för han vill vara Johan Cruyff. Han är från Holland, förklarar han. Men alla de andra pojkarna är från Sverige, och Ralf Edström nickar alltid i mål. Alla pojkarna har kommit ut från sina tält, husvagnar och campingstugor för att samlas kring en boll och leka fotbolls-VM. Det här är inte lek, det här är allvar. Johan Cruyff spelar i samma lag som alla Ralf Edströmarna. De har ingen domare. Målstolparna är två plasthinkar. Det är spel mot ett mål. En tvingas stå mellan hinkarna och vara Ronnie Hellström, fast han egentligen vill vara Ralf Edström. Det här är på riktigt. Allt är en lek, och Ralf Edström nickar alltid i mål. Det är stor fotboll.

Det är fotbolls-VM i Tyskland 1974. Jag är på Saltemads camping. Jag är åtta år, och står på toppen av min fotbollskarriär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela