gemene man

Det är jag som är gemene man

Stjärnornas krig?

Publicerad 2006-06-30 16:21:23 i Allmänt

Jag skulle cykla och handla häromkvällen. Det var ett härligt väder. Där hoppar en groda. Där dyker en mås. Där står Darth Vader. - Vänta nu, det är något som inte stämmer! Darth Vader ska inte stå utanför Stadshusets entré! Men sedan såg jag en fotograf, och antog att det inte var någon större fara för invasion från världsrymden. Jag anade nästan också vem som dolde sig i munderingen, och räknade ut sammanhanget.

Ännu mer av sammanhanget stod klart för mig dagen därpå när jag slog upp tidningen. Polisen hade kallats dit, efter att någon sett en "svartklädd figur med svärd" i Stadshuset. De hade visst haft en incident med en bråkig besökare i cafeterian tidigare under dagen, så nerverna var på helspänn. Och så Darth Vader! Polisen hade i sin tur hunnit kalla på förstärkning av en piketstyrka från Malmö, innan allt uppdagades: Det var min gode vän Spexaren som hade klätt ut sig, för att gratulera sin mamma på födelsedagen, på hennes arbetsplats! Piketstyrkan från Malmö (den så kallade Vadertjänsten?) avblåstes. Spexaren blev riksnyhet i alla medier. Jaja. Så kan det gå...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela