gemene man

Det är jag som är gemene man

I revyförfattarens huvud

Publicerad 2006-11-05 10:06:46 i Från scen och cabaret

Årets revy börjar arta sig! (Läs om årets revy Toseby Torgwww.ronnebyrevyn.se !) Faktum är att jag inte kan minnas när vi senast hade så mycket färdigskrivet material redan i månadsskiftet oktober/november. Det känns lite illavarslande...

Men det kan ju å andra sidan vara mitt minne det är fel på också. Förra året var extremt åt andra hållet. Men då kunde vi skylla på att vi var en nystartad revyförening - dock med traditioner från de tidigare konstellationerna som producerat nyårsrevy i Ronneby sedan 1987/88.

Jag hörde just en radiointervju med Det gamla revygänget från Olofström. Reportern försökte få dem att tala om vad de tänker driva med i revyn. De svarade något kryptiskt. Varför tror journalisterna att revyförfattare är hemlighetsfulla om revyns innehåll? För att locka mer publik genom sin gåtfullhet? För att det är gammalt teaterskrock? Nej, nu ska jag avslöja varför: För att ingenting är säkert, in i det sista! Ända fram till genrepet kan regissören välja att plocka bort ett nummer som av något skäl inte fungerar. Det kan finnas olika anledningar, och åtminstone i vårt fall i Ronnebyrevyn föregås det oftast av en dialog mellan regissör och manusansvarig. Men effekten är densamma.

Vi vet att de som blir avporträtterade eller omnämnda i revyn ofta blir stolta, ibland arga, men alltid intresserade av vad vi gör. Då är det olyckligt om det spridits ut ett rykte i förväg, och det sedan visar sig att just det numret strukits eller skrivits om så att vederbörande inte längre finns med i revyn. Den besvikelsen vill vi inte utsätta våra makthavare och lokala kändisar för.

Det där berör förresten en annan sak: Varför frågar alltid journalister om revyn är elakare i år? Det ska jag försöka svara på någon annan gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela