gemene man

Det är jag som är gemene man

Uppknäppta loppisfynd

Publicerad 2007-06-10 14:20:46 i Allmänt

I dag var jag på den söndagliga loppmarknaden i Brunnsparken. Jag har inte varit där på några veckor nu, men hade inga större förhoppningar om att hitta något värdefullt. Oftast brukar jag inrikta mig på bokstånden där hobbyantikvarister plockat med sig de populära delarna av sina innehav, och leta efter dels bygdelitteratur (s k topografi), dels böcker av 1900-talets stora kåsörer som Cello och Ehrenmark. Mitt spejande öga brukar också vara inställt på bruksporslin i serien Bell från Gustavsberg, men alltid förgäves.

Men vid dagens besök blev jag stående hos en skivhandlare från Olofström som hade med sig flera gamla läskbackar med LP-skivor. Jag räknade inte med att hitta något ur Knäppupp-katalogen så här efter Povel Ramels bortgång, allt sådant torde ha gått åt tidigt på morgonen. Skulle där ändå finnas något Ramelmaterial, var det väl någon av de lättillgängligare sentida återutgivningarna.

Jag räknar det därför som ett fynd när jag hittade LP:n Povel på Berns från 1973 i fullgott spelbart skick och oskadat omslag (KLP-6005). Ett par EP kompletterade mitt fynd: Martin Ljungs Ester kombinerad med Brita Borgs Augustin och Dags igen att vara kära (KNEP 70), samt Lily Berglunds Fröken Johansson och jag (KNEP 121). Allt för 40 kronor! Och då fick jag dessutom en EP från Svenska Ljud på köpet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela