gemene man

Det är jag som är gemene man

Icke, sa Nicke

Publicerad 2007-09-14 13:27:45 i Allmänt

I denna sekulariserade tid får man väl tro på vad man vill? Svenska statskyrkan är avskaffad. Eftersom jag är icke-troende i Sverige, kan jag välja att vara icke-muslim eller icke-jude lika mycket som icke-kristen. Det passar mig bra.

Nu har Ramadan inletts. Det betyder att alla som vill följa de muslimska sederna fastar om dagarna, och äter när solen gått ner och innan den går upp. Livsmedelshandeln ökar omsättningen på mellanösternspecialiteter just nu. (Om islam hade kommit till Sverige samtidigt som kristendomen, på 900-talet ungefär, då hade man idag firat Ramadan genom att äta sill. Tänk på den!)

Efter den sista fastedagen i denna månad av avhållsamhet och renhet firas Eid al-Fitr, då man äter en massa godsaker och ger varandra presenter. På sätt och vis påminner Eid al-Fitr om påsken, som också är en stor fest som avslutar en månad av fastande. Som icke-kristen, sekulariserad svensk firar jag påsk, utan att ha iakttagit fasta innan.

Ramadan är en lika stor helg som Jul. Som icke-kristen, sekulariserad svensk firar jag jul med Kalle Anka och julklappar, utan att tro på Jesus som världens frälsare. Som lika mycket icke-muslim kan jag också välja vilka muslimska högtider jag vill fira. Det passar mig bra. Så jag firar Eid al-Fitr, utan att ha fastat under Ramadan. Det kan väl ingen i detta sekulariserade land ha något emot?

Kommentarer

Postat av: Carsan

Publicerad 2007-09-17 22:40:32

Intressant tanke. Ingen dum idé. Ta det bästa ur kakburken liksom...

Postat av: Björn

Publicerad 2007-10-14 11:40:14

Låter som en utmärkt idé.

Postat av: Gemene man

Publicerad 2007-10-14 11:42:15

Japp. Och idag är tredje och sista dagen i Eid al-fitr. Så passa på och ha fest!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela