gemene man

Det är jag som är gemene man

Blekingar prisas!

Publicerad 2008-04-30 09:46:29 i Släkten är bäst

Priser och utmärkelser duggar tätt över invånare i Ronneby kommun just nu. Häromdagen fick en förvånad Per Dunsö motta Alice Tegnér-priset (som jag tidigare skrivit om på min revyblogg). Och nu tillkännages på Nättidningen Rötter att Sveriges Släktforskarförbunds hedersdiplom tilldelas två kunniga och trogna forskare i Blekinge Släktforskarförening: Rune Kronkvist från Bräkne-Hoby, och Björn-Åke Petersson från Kallinge. Sådana hedersdiplom delas vanligtvis ut i samband med släktforskardagarna, som i år hålls i Malmö den 29-31 augusti.

När Rune tidigare i år upptogs som hedersmedlem i Blekinge släktforskarförening, i samband med föreningens årsmöte på Karlshamns museum, överraskade jag honom med en utredning av hur han och jag är släkt. Den gemensamma anfadern är Måns Jönsson som levde i Böglarehult i början av 1600-talet. Rune och jag är 12-männingar, vilket ju på intet vis gör saken sämre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela