gemene man

Det är jag som är gemene man

Föreningar i förening

Publicerad 2008-04-30 12:13:58 i Samhälle

I dag rapporterar både BLT och Sydöstran att Föreningarnas Hus på Järnvägsgatan i Ronneby läggs ned. Styrelsen har inte fått det bidrag från kommunen som man begärt, och som ska täcka hyran för lokalerna som man hyr av Riksbyggen.

Man klagar också på dålig uppslutning från medlemsföreningarna. Av tolv föreningar var bara två representerade på årsmötet, som bevistades av inalles fyra personer. Det hade kanske varit lättare att vara med på årsmötet om man vetat om att det var! Till min förening Ronnebyrevyn, medlem i Föreningarnas Hus sedan starten, har vi inte fått någon kallelse. Vi sysslar visserligen med scenkonst av olika slag, men några tankeläsare a la Truxa är vi inte.

Lika bra det kanske. De gånger vi tidigare varit med på årsmötena har allt gått sin gilla lunk, och vi "utomstående" har mest betraktats som några onödiga typer som rubbar de invanda cirklarna. Man säger att man ville föryngra styrelsen. Men har man aktivt arbetat under året med att få fler föreningar att ansluta sig? Har man anordnat gemensamma aktiviteter, som t.ex. föreningsträffar kring intressanta ämnen, som kan locka även föreningar med yngre medlemmar? Jag vill minnas att en rollspelsförening är, eller har varit, medlem. Har man kontaktat dem för att höra vad deras medlemmar vill få ut av samarbetet med Föreningarnas Hus, mer än att kunna hyra lokalerna till lägre pris?

Jag vet bara att ingen från Föreningarnas Hus har kontaktat oss i Ronnebyrevyn för att höra om vi har några ungdomar som vill engagera sig, eller om vi har idéer för aktiviteter. Så vad har man gjort?

Kanske kan något gott komma ur den uppkomna situationen. Jag kan tänka mig att Riksbyggen vill få in ny verksamhet i lokalerna, på något sätt måste detta administreras. I bästa fall kanske det kan bildas en ny förening som är bättre på att samla föreningarna i stan, lyssna till deras önskemål och få igång verksamhet som passar flera. Alternativet är att göra bostäder av lokalerna, och göra stans föreningar husvilla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela