gemene man

Det är jag som är gemene man

Att undgå inskrivning

Publicerad 2008-07-12 21:18:57 i Allmänt

Barndomskamraten har åkt hem till Hässleholm igen, i går kväll var vi på Tosia Bonnadan. Längs en av marknadsgatorna stod en del ideella föreningar och värvade medlemmar. Är man aktiv i föreningslivet kan man inte undgå att känna andra aktiva, föreningsvärlden är inte större än så. Vid IOGT:s bord blev jag därför haffad av en dam som jag känner. Hon bjöd på fläderdricka och frågade om jag ville bli medlem. I IOGT... "Då blir det inget vin i kväll", tänkte jag, och svarade artigt nej tack.

Lite längre bort kom vi förbi Djurens rätt. En annan dam som känner mig ropade mitt namn. Hon frågade om jag ville bli medlem. Visst tycker jag att man ska värna djuren, men jag vill inte tillskriva dem några speciella rättigheter. Speciellt som det också går ut över att bli serverad rätter där djur ingår. De flesta Djurens rätt-aktivister är nämligen veganer. "Då blir det ingen biff i kväll", tänkte jag, och tackade nej även här.

I fortsättningen undvek vi den gatan så gott det gick. Till höger - inget vin. Till vänster - ingen biff. Vi fortsatte rakt fram, och undgick inskrivning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela