gemene man

Det är jag som är gemene man

Välstämt

Publicerad 2008-06-19 14:14:17 i Samhälle

Jag kom hem från Luleå häromdagen, efter en väl genomförd förbundsstämma i Hyresgästföreningen. Tid att smälta intrycken.

Regionordföranden Esa Norojärvi hälsade oss välkomna, och sa att han förstod att flera av ombuden för första gången var så långt norrut. Han visste precis hur det kändes. Själv var han nära tjugo, innan han för första gången i sitt liv var så långt söderut som Luleå.

Jag har dock varit i Luleå förut. Men inte så här nära midsommar. Det blev ju aldrig mörkt...

Ett bestående intryck gjorde Sofia Jannok. Hon sjöng på samiska vid invigningen av själva stämman på lördagsmorgonen. Lyssna på hennes smakprov på hemsidan, bland annat Liekkas, som hon sjöng för oss i lördags, till ackompanjemang av enbart ståbas.

Själva stämman förflöt föredömligt. Efter hemkomsten har jag fått tid att gå igenom en del som blev liggande innan. Till exempel senaste numret av SABO:s tidning Bofast. De konstaterar, liksom jag skrev här i bloggen den 30 april, att det inte lär bli några sänkta hyror någonstans enligt Michaël Kochs utredning om allmännyttans villkor. Höjda hyror där det finns efterfrågan, javisst. Men inte motsvarande sänkningar där det finns bostadsöverskott. Orsaken till överskottet är inte att hyran är för hög, utan att jobben finns någon annanstans. Och i storstädernas förorter, ett annat område där marknadshyresivrarna tänkt sig att innerstans höjda hyror ska balanseras, där är bostadsköerna långa där också. Med utredningens förslag blir det alltså höjda hyror även där. Artikeln finns att hämta i pdf-format på Bofasts hemsida.

Göran Greider har en krönika där han konstaterar att Kochs utredning är ett demokratiproblem. Utredaren tar till EU som storslägga och starkaste argument - trots att EU inte har med saken att göra. Men EU är praktiskt på grund av sin ogenomskinlighet. Praktiskt att ta till för de politiska krafter som vill rasera den sociala bostadspolitiken alltså.

Nu tar jag midsommarledigt. Jag lovar att inte tänka på Koch på ett tag nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela