gemene man

Det är jag som är gemene man

Ingen skatt i skrapan?

Publicerad 2008-03-19 10:08:13 i Samhälle

Joe Labero kan slänga sig i väggen. Han är numera utkonkurrerad av Sveriges nya trollkonstnär Mats Odell. Odell, som utöver sin karriär som illusionist också är finansmarknadsminister, vill nu köra sitt bravurnummer "avskaffa en skatt som redan är avskaffad".

Odell har nämligen sagt till Svenska Dagbladet att han vill avskaffa fastighetsskatten för landets studenter. Jag som hade fått för mig att fastighetsskatten redan hade avskaffats. För alla. Och ersatts med en fastighetsavgift. Effekten av den fick vi i vår förhandlingsdelegation förresten se vid höstens hyresförhandlingar med det kommunala bostadsbolaget här på orten: Bolaget begärde en höjning med bland annat avgiften som motivering. (Resultatet blev, efter strandning och utlåtande från hyresmarknadskommittén, inte så hög höjning som de begärt från början. Men det är en annan historia.)

Men nu ska studenterna alltså slippa en skatt som inte finns. Eller är det kanske avgiften de ska slippa? I vilket fall som helst kommer det förstås inte alla studenter till del, bara de som bor i särskilda studentlägenheter. Artikeln är illustrerad med gamla Skatteskrapan på Södermalm, som nu är studentboende.

Vore det inte bättre att göra som Hyresgästföreningen föreslog redan i valrörelsen: Slopa fastighetsskatten (eller -avgiften) för hyresboende, oavsett om man är student eller inte. I det nuvarande skattesystemet är hyresrätten en missgynnad boendeform i jämförelse med bostadsrätten och egna villan. Det minsta man kan begära är lika villkor.

Kommentarer

Postat av: JOhanna

Publicerad 2008-04-22 10:28:59

Häjje
Apropå Odell . . . och släktforskning . . . .
Vi är tydligen släkt i släkten . . . . . .
Mats Odells farfar(tror jag det var) var gift med min mormors mor (hennes andra gifte, på äldre dar). Han gick under namnet Farbror Jakob. Varför jag nu skulle erkänna en länk med förstnämnde Odell vet jag inte. Det är ju inte så att jag beundrar honom eller är i närheten av hans politiska övertygelse. Men jag kom och tänka på det när jag läste igenom din blogg.
Bra argumentation förresten angående hyresrätter - jag fattar inte att nån kan se det på nåt annat sätt. Hare bra . . . . .

Postat av: Urban

Publicerad 2008-04-22 17:00:35

Hej JOhanna,

Där ser man. Familjens svarta får? :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela