gemene man

Det är jag som är gemene man

Att röja skog

Publicerad 2009-08-30 11:16:29 i Samhälle

Lyssnar som vanligt på Godmorgon, världen!. Panelen är ett av mina favoritinslag. I dag avhandlar de bland annat regeringens förslag om nya beredskapsarbeten för arbetslösa.

Fredrik Reinfeldt gav häromdagen exempel på beredskapsarbeten. Röja skog, sa han. Jag var tvungen att lyssna en gång till, för att vara säker på att jag inte missat någon nyans. Kanske menade han bildligt talat, ungefär som att "röja väg för nästa konjunkturuppgång" eller något. För någon reell skog finns knappast kvar att röja, den blåste väl ner med stormarna Gudrun och Per.

Men han menade bokstavligt. Tanken med de 40 000 beredskapsarbetena är inte att det ska leda till anställning, eller höja kompetensnivån på något sätt. Det sa Reinfeldt uttryckligen. Det ska inte vara avtalsmässiga löner, inte räknas som praktik eller ge några poäng på något sätt.

Per Wirtén i dagens panel sätter huvudet på spiken. De nya krisjobben är en förvaringsplats, en ren sysselsättningsåtgärd för att arbetslösa inte ska sova till klockan 11 på förmiddagen. Det speglar regeringens syn på arbetslösa som några som egentligen är lata och måste tvingas till att aktivera sig.

Häromdagen gick jag in till min handläggare på arbetsförmedlingen på "oannonserat besök". Det gick inte att komma fram till honom per telefon, så jag gick dit i stället. Han hade gott om tid att låta mig komma in och prata en stund, och vi bokade in ett nytt möte veckan som kommer. Jag fick välja vilken tid jag ville, hans dag på torsdag var helt tom.

Jag satte vår mötestid till klockan nio. Man vill ju visa att man inte har problem att stiga upp på morgnarna. Och så här i efterhand känns det skönt. Annars hade han kanske, enligt regeringens direktiv, skickat ut mig för att röja skog...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela