gemene man

Det är jag som är gemene man

Rätt låt vann väl?

Publicerad 2009-05-18 10:37:54 i Samhälle

Jag håller numera Svenska Dagbladet. (Japp, håller. Det heter så. Kar De Mumma gjorde den distinktionen: Man prenumererar på DN, men håller Svenska Dagbladet.) Nåja, det är inget allvarligt, jag har en månads gratis provprenumeration.

Man blir snabbt beroende av att få hem tidningen, särskilt på söndagarna när det inte kommer någon lokaltidning. Men att prenumerera på en Stockholmstidning i landsorten är tålamodsprövande. Ibland är tidningen försenad, ibland kommer den inte alls. Särskilt på söndagarna. I går var det en sån söndag som aldrig riktigt startade, eftersom det inte kom någon tidning på morgonen. Häromdagen hände det också, då fick jag åtminstone en lapp från tidningsbärarna med en ursäkt, och så fick jag två tidningar dagen efter.

Men man kan ju läsa SvD på nätet också. I går kommenterade de förstås Norges vinst i Eurovision Song Contest. Tidningen stod i just det fallet för mångfald inom redaktionen: Dan Backman menade att rätt låt vann, medan Harry Amster tyckte att det var en mesig lala-låt. Så då var det väl så.

Nu kan åtminstone inte de svenska förståsigpåarna längre hävda att det är kört för "västerländsk" musik, och att "östländerna" bara röstar på varandra och därmed alltid kommer att vinna. Nu var det Norge som vann. Visserligen kallade Björn Rosengren dem för den sista Sovjetstaten, och visserligen ställde de upp med en vitryskbördig klassiskt skolad musiker, men det var ändå Norge. Och Island kom tvåa. Och Azerbajdzjan kom trea, med en närapå alltigenom svensk show. Det var väl bara sångerskan som inte hade anknytning till Sverige, så akten hade lika gärna kunnat ställa upp i Melodifestivalen. Fast där hade det förstås åkt ut i första omgången.

Ingen ska heller påstå att ESC är en talangtävling för b-laget i musik. Ronan Keating skrev det danska bidraget, Sir Andrew Lloyd Webber skrev och medverkade i det brittiska. Patricia Kaas sjöng för Frankrike, som i fjor skickade Sébastien Tellier. Utan större framgång på poängtavlan visserligen, men det är inte deras fel.

Nu ska jag gå och träffa min jobbcoach för det första enskilda samtalet. Om jag inte får något jobb, får jag väl satsa på att skriva schlagerbidrag i stället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela