gemene man

Det är jag som är gemene man

Pirater mot väderkvarnarna

Publicerad 2009-05-19 23:56:54 i Samhälle

Piratpartisterna gör ofta en poäng av att de är missförstådda av representanter för "gammelmedia" eller "den äldre generationen". De menar att de har förstått något som "de äldre" inte har förstått, och det huvudsakligen genom det faktum att de är unga.

Jag minns själv hur skönt det var att vara ung och veta allt. Eller, ung är jag förstås fortfarande. Men med tiden har jag upptäckt att jag inte vet allt. Det visste jag förmodligen inte då heller.

Men alltså, det här med piratpartisterna, som kämpar mot sina väderkvarnar som de kallar "gammelmedia" och "den äldre generationen". De tror inte att gammelmedia förstår dem. De tror att de själva är ensamma om att veta hur den moderna världen fungerar. De tror att "den äldre generationen" vill inskränka yttrandefriheten, tryckfriheten, meddelarfriheten, den personliga integriteten och alla mänskliga rättigheter. Däri består de väderkvarnar som bara de själva kan se.

Men tänk om det är så att de allra flesta människor är klipskare än piratpartisterna tror? Att alla människor - fortfarande - värnar om de demokratiska ramarna, i vilka ingår yttrandefrihet, tryckfrihet, meddelarfrihet, personlig integritet och mänskliga rättigheter. Men att vi är många som, liksom mig själv, inte begriper varför alla dessa friheter ska behöva  blandas ihop med rätten att begå upphovsrättsbrott.

För tydlighets skull: Jag värnar den personliga integriteten på Internet. Jag är emot FRA-lagen. Jag tycker att det är toppen att kunna köpa musik och film direkt via nätet i filformat, när man så vill. Jag har skaffat Spotify för att kunna leta upp ny musik och provlyssna innan jag eventuellt köper, och tycker det fungerar alldeles utmärkt. Jag tycker till och med att det är okej att kopiera filer för eget bruk. Men samtidigt värnar jag starkt om upphovsrätten. Det är upphovsmannen som avgör distributions- och betalsätt för sina verk. Piratkopierat material ligger på Internet av en enda anledning: För att någon olovligen gjort det tillgängligt där från första början.

Att man blandar ihop yttrandefrihet med brott mot upphovsrätt - det är det jag inte alls förstår. Och då tillhör jag ändå inte "gammelmedia".

Kommentarer

Postat av: HDR-fotografen

Publicerad 2009-05-20 07:06:40

Hej!

Är dessa dina bilder?



gemeneman.blogg.se/images/2008/ketchup12017908599996914.jpg



gemeneman.blogg.se/images/2008/macken12091135479996915.jpg



gemeneman.blogg.se/images/2008/pmr4161012091135769996916.jpg



gemeneman.blogg.se/images/2008/kanelbulle18684359.jpg



Din dikt och din bild?

gemeneman.blogg.se/images/2008/berg
ochhenrikson13191953.jpg

Postat av: Gemene man

Publicerad 2009-05-29 08:08:09

Bra poäng! Givetvis omfattar upphovsrätten även fotografier, något som det ofta syndas mot (i enstaka fall även av mig, som synes - jag brukar annars vara noga med att tillfråga fotografen.)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela