gemene man

Det är jag som är gemene man

Donald Michie till minne

Publicerad 2009-11-11 16:46:10 i Allmänt

Just i dag, den 11 november, skulle Donald Michie fyllt 86 år.

Jag kom att tänka på Donald Michie häromdagen. På mitt förra jobb hade jag förmånen att lära känna professor Michie. Han var en legendar inom området självlärande kunskapsbaserade system. Under andra världskriget var han med och knäckte tyskarnas chifferkoder, tillsammans med bland andra Alan Turing.

Det var under samtalen med Alan Turing som Donald Michie började fundera över om det skulle gå att skapa datorprogram som uppvisade intelligent beteende. Det ledde så småningom till att han utvecklade de algoritmer som ligger bakom de induktiva expertsystemen, som vi arbetade med på NovaCast där jag jobbade förut.

Jag minns professor Michie som inte bara en intelligent och klok man, utan också humorist. Hans försök att skapa intelligenta system resulterade tidigt (runt 1960) i systemet MENACE, Machine Educable Noughts And Crosses Engine, som alltså kunde spela luffarschack (tic-tac-toe). Själv var jag med som hjälplärare vid en seminarieserie som han höll på högskolan i Växjö i mitten av 1990-talet. Han gav studenterna i uppgift att lösa en gåta, jag minns nu inte exakt hur den såg ut, men den involverade myror och en talserie som det gick ut på att genomskåda. Ingen av studenterna klarade uppgiften under hela seminarieseriens gång. Lösningen var lika enkel som ogenomskinlig, Donald Michie mös roat när han avslöjade den. Jag har för mig att det byggde på hur springaren flyttar sig på schackbrädet - också en typisk lösning för den schackälskande gamle professorn!

Donald Michie omkom i en bilolycka 2007, tillsammans med sin före detta hustru Anne McLaren (även hon forskare), som han återupptog kontakten med efter att ha blivit änkling några år tidigare. Han blev 83 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela