gemene man

Det är jag som är gemene man

Snuvad på Henke

Publicerad 2009-11-01 13:44:15 i Samhälle

Jag befinner mig idag i Borås. Snart bär det iväg till Borås Arena för att se serieavslutningen i allsvenskan, Elfsborg mot Helsingborg. Matchen gäller, för Elfsborgs del, om de ska sluta på tredje eller fjärde plats i serien. För Helsingborg gäller den ännu mindre. Men säsongsavslutning är ändå alltid något speciellt, bedyrar de i min omgivning som går på fotboll något oftare än jag (och som dessutom gav mig biljetten i födelsedagspresent).

Annat var det förr. Jag gick ofta på matcherna när Lönsboda GoIF låg i trean. En match på Snapphanevallen i Lönsboda minns jag särskilt. Lönsboda låg i samma division treserie som Högaborg, året var 1993. Vi hade redan innan matchen började hört talas om att Högaborg hade en spelare som var något speciellt. Han hade rastafrisyr och var en riktig måltjuv. Henrik Larsson stod det i programbladet.

Sedan gick Henke vidare till Helsingborgs IF och därefter till utlandet. Nu har han varit tillbaka i Helsingborg för att avsluta sin karriär. Men redan för en vecka sedan stod det klart - vi skulle bli snuvade på Henke i dagens match på Borås Arena. Han valde att ta adjö av hemmafansen på Olympia i onsdags, och därmed sätta punkt på sin långa fotbollskarriär. Att boråsmatchen spelas på konstgräs är nog bara en förevändning - det är klart att han ville ta chansen att avsluta på hemmaplan. Så idag på Borås Arena kommer vi inte att få se någon bära HIF:s tröja nummer 17.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela