gemene man

Det är jag som är gemene man

Hur jag nästan blev kidnappad

Publicerad 2010-03-23 10:21:49 i Samhälle

Häromdagen jobbade jag hemifrån, som jag ju gör för det mesta. I ritualen ingår då att jag går och köper Aftonbladet efter lunch. Den lilla kvartersbutiken ligger bara två hus bort, så det är ingen lång promenad.

På väg hem med tidningen gick jag i egna tankar, när fick se en bil som stod utanför min port. Jag reflekterade över att det såg ut som Ingvars bil. Ingvar är ordförande i Hyresgästföreningen där jag ju också sitter i styrelsen. När jag kom närmare såg jag att föreningens hela bostadspolitiska arbetsgrupp satt i bilen. Hela arbetsgruppen, så när som på en person.

Mig.

Då först slog det mig, att det var mig de väntade på. Jag hade nog sagt att jag kunde följa med på mötet när vi skulle träffa representanter för några andra föreningar, men var det den här dagen? Ja, det skulle det mycket väl kunna vara. Var det nu? Ja, uppenbarligen.

Jag bad att få gå upp och stänga av datorn och hämta portföljen, och sedan bar det iväg. Det var nästan som om jag hade blivit kidnappad, jag rycktes upp från där jag var och befann mig plötsligt någon annanstans. Eftermiddagens planering sprack helt. Hur kunde jag missa så?

Men det blev en trevlig eftermiddag. Via videokonferens träffade vi några andra föreningar i regionen där man också arbetar aktivt med kampanjen www.byggframtiden.se på samma sätt som vi. På kampanjens hemsida kan man, i våra utvalda kommuner, ställa frågor till lokalpolitiker hur de vill lösa framtidens bostadsproblem i sina respektive kommuner. Vi planerar också andra aktiviteter framöver. En sådan aktivitet som vi planerar ska jag träffa vårt kommunalråd om nu i eftermiddag.

Gå gärna in på www.byggframtiden.se och se vilka politiker som svarat! Det går också att föra dialog med dem. De som inte svarat ännu kan få påminnelser. Och man kan se statistik vilka politiker som fått flest svar och kommentarer, vilka som skrivit mest populära svar, och vilka partier som är mest aktiva. Just nu är det David Örnberg (V) i Mora kommun som är den mest aktiva politikern, och också den vars svar är mest populära.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela