gemene man

Det är jag som är gemene man

Nattens hjältar

Publicerad 2010-03-25 07:19:06 i Allmänt

Nattens, eller åtminstone den tidiga morgonens hjältar, är tidningsbuden. I dag hade jag själv anledning att stiga upp, som det adekvata uttrycket lyder, "innan Fan fått skorna på sig". Utanför porten, klockan kvart i sex, möttes jag av en representant av dessa den tidiga morgonens hjältar. Han kände tydligen igen mig, och visste vilken tidning jag prenumererar på, så han stack åt mig min tidning. Han skulle just gå in när han hejdade sig, och frågade, du sitter i Hyresgästföreningen va?

Ja, det kunde jag ju inte neka till. Han bad mig framföra till hyresvärden i vårt område att brevinkasten behöver ses över. Många av dem sitter löst, och i några sitter så stora skruvhuvuden att tidningar och brev rivs sönder. Jag lovade framföra detta. Han var själv medlem, sa han.

Själv har jag bara skäl någon gång ibland, som när jag ungefär en gång i månaden åker till Linköping för att träffa regionstyrelsen, att stiga up så tidigt. Tidningsbuden börjar jobba tidigt varje morgon, och möter sällan någon som kan framföra dem sin tacksamhet över att få tidningen hemburen. Heder åt sådana hjältar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela