gemene man

Det är jag som är gemene man

Även tanketiden räknas

Publicerad 2009-07-13 13:15:39 i Samhälle

Nu har jag fått besked från min A-kassa. Tre beslut kom i samma brev. Jag har beviljats ersättning från och med den 2 juni, men inte för perioden dessförinnan, från den 27 april (den dagen jag blev arbetslös) till den 1 juni. Det har beslutats att min enskilda firma är vilande från den 2 juni. Att jag haft mitt heltidsarbete på Daktyl, och att det är därifrån jag blivit arbetslös, verkar inte ha beaktats. Det räknas bara att jag är arbetslös på grund av att min enskilda firma är vilande.

Samtidigt står det i beslutet att "har man arbetat i företaget jämsides med heltidsarbete i minst 12 månader kan företaget betraktas som en bisyssla. Då påverkas inte rätten till arbetslöshetsersättning. Inkomsten från företaget får inte vara högre än i genomsnitt 1 920 kr per vecka."

Just det, 1 920 kr per vecka. På min bisyssla har jag väl på sin höjd tjänat hälften - per månad! Jag ringde till a-kassan och frågade varför inte min enskilda firma räknas som bisyssla. Då fick jag veta att jag angett för timmar på arbetsintyget! Det kunde inte styrkas att jag haft företaget jämsides med heltidsarbete i minst 12 månader, eftersom jag angett för få arbetade timmar under året...

Jag hade begripit bättre om det varit tvärtom, för många timmar lagda på bisysslan. Men för få? Så nu har jag skickat in en begäran om omprövning. Jag skrev ett nytt intyg, där jag också räknat in de timmar jag ägnat åt själva skrivandet. Tankearbetet. Dock inte de timmar jag stått i duschen, eller gått i skogen, även om det är där många idéer kläckts. Som en vän just sa, det kan bli ett revynummer bara om detta...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela