gemene man

Det är jag som är gemene man

Bantningsknep? A-kasseriet!

Publicerad 2009-06-04 21:39:14 i Samhälle

Jag skriver ju revytexter. Det blir man inte fet på. Förut brukade jag säga att "jag har ett jobb där jag tjänar pengar, och ett annat jobb där jag gör av med dem igen". Det kostar mer än det inbringar, med andra ord. Nu, när jag är emellan anställningar, har jag inte kvar jobbet där jag kunde tjäna pengar. Men lite grann kunde ju trots allt revytextförsäljandet få ge. Så min första dag som arbetssökande ringde jag min a-kassa för att höra hur det låg till.

Jo, det skulle inte vara några problem att behålla min inregistrerade enskilda firma under tiden som jag var arbetssökande. Det skulle inte påverkas av att mitt aktiebolag var nedlagt, var beskedet jag fick. Då. Så tillsammans med min ansökan om bidrag och mina intyg som egen företagare, skickade jag också ett följebrev där jag förklarade hur det låg till, som att min enskilda firma var registrerad för ren hobbyverksamhet utan anknytning till arbetet, och att jag ämnade behålla den registrerad under arbetslösheten, helt enligt de besked jag fått.

Häromdagen fick jag ett brev, där a-kassan bad om "kompletterande uppgifter" i mitt ärende. (Inom parentes sagt tog det dem nära en månad att komma så pass långt, och under tiden har jag förstås ännu inte fått ut ett öre från arbetslöshetsförsäkringen - men jag ska fortfarande betala dem 98 kr i månaden. Det kostar mer än det inbringar, som sagt, även att vara medlem i a-kassan.)

Nu hade a-kassan funnit att jag har en enskild firma, och att jag måste lägga den vilande för att få ut någon ersättning. Dessutom kunde ersättningen inte börja beräknas förrän det datum då den enskilda firman lagts vilande (samt sju dagars karens på det, förstås)!

Inte nog med att jag får byråkratiskt krångel med att lägga firman vilande och sedan så småningom aktivera den igen. En hel månads ersättning har de dessutom lurat mig på. Hade jag fått beskedet från början, hade jag kunnat lägga firman vilande då, och ersättningen hade börjat beräknas för en månad sedan. Nu är det ju så, att den enskilda firman bara högst sporadiskt ger några inkomster, särskilt så här års när det inte drar igång så många revyer. (Däremot är det praktiskt att kunna dra av momsen på utgifter för inkomstens förvärvande även när det gäller revyförfattandet, ni vet, det kostar mer än det inbringar). Så nu kan jag bara hoppas, att a-kassan godkänner att jag retroaktivt la firman vilande första maj. Jag har ju varken haft inkomster eller utgifter i den sedan dess.

Som sagt, att skriva revytexter blir man inte fet på. Detsamma gäller det här a-kasseriet. En tidigare arbetskamrat påpekade häromdagen att jag såg ut att ha gått ner. Mycket riktigt, åtminstone sex kilo har jag tappat sedan jag blev arbetssökande. Rena bantningskuren!

Kommentarer

Postat av: R

Publicerad 2010-02-07 01:01:17

godkände a-kassan att du la den vilande retroaktivt?

Postat av: Gemene man

Publicerad 2010-02-11 07:30:37

R: Nej. Den las vilande fr.o.m. den 2 juni.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela