gemene man

Det är jag som är gemene man

Intolerant mot de intoleranta

Publicerad 2010-09-16 21:32:37 i Samhälle

Jag är stolt över Sverige, och för en gångs skull ska jag citera Fredrik Reinfeldt: Den som tycker om Sverige, röstar inte på Sverigedemokraterna.

Så hade jag inte kunnat skriva i min blogg om jag hade haft något uppdrag på SVT nu under valrörelsen och ville behålla det. Mikael Tornving blev avstängd från humorprogrammet Elfte timmen för att han uppträtt i en video mot främlingsfientliga partier.

Jag kan visserligen förstå hur Eva Landahl resonerar. Det är en skillnad på att verka mot främlingsfientlighet och rasism å ena sidan, och att ta ställning mot ett visst politiskt parti å den andra. Men, samtidigt... Det har alltid varit riktigt och helt okontroversiellt att vara emot främlingsfientlighet. Det står till och med i SVT:s riktlinjer att programledare och reportrar måste ta ställning för de demokratiska värdena och emot rasism. Nu finns det ett politiskt parti, med chans att träda in i riksdagen, som är främlingsfientligt. Då måste SVT plötsligt stänga av den som är emot.

Men Sverigedemokraterna är inte ett parti som alla andra. "Vi är ett demokratiskt parti", säger de själva om man frågar dem. Fast det beror på vad man avser. SD är ett parti som ställer upp i demokratiska val, de förespråkar därvidlag inte revolution eller maktövertagande med våld. De följer de demokratiska spelreglerna. På så sätt är det demokratiskt. Men i demokratin ingår också tron på alla människors lika värde. Där brister det.

Som demokrat tror man på alla människors lika värde och man ger varje människa en chans utifrån sina egna meriter, inte utifrån grupptillhörighet. Sverigedemokraterna är ett parti som vill särbehandla människor utifrån ursprung. Själva har de sitt ursprung i rasistiska rörelser som Bevara Sverige Svenskt, även om de ett tag försökte dölja det. Sedan Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet förra hösten, är det uppenbart att det inte är invandringspolitiken de kritiserar, utan invandrarna. Framför allt de som är muslimer. Deras famösa reklamfilm som stoppades av TV4 visade det igen, om någon skulle ha glömt. De är islamofober. De är rasister. Inte demokrater.

På mellanstadiet hade jag en klok klassföreståndare som hette Hans Boris Skarp. Han sa något som vi barn nog inte förstod då, men det måste ha varit sättet han sa det på som gjorde att det ändå etsade sig fast tills vi blev gamla nog att riktigt begripa innebörden. Han brukade säga "jag är bara intolerant mot de intoleranta". Vi får inte relativisera rasismen bara för att den ingår i ideologin för ett politiskt parti. Vi måste fortsätta vara intoleranta mot de intoleranta.

Kommentarer

Postat av: JO

Publicerad 2010-09-16 21:54:00

Postat av: Johanna

Publicerad 2010-09-16 21:54:48

Det är så rätt så. Huvudet på spiken som vanligt. Ska komma ihåg detta citat :)

Postat av: Peter Bowin

Publicerad 2010-09-16 22:33:10

Betänk att Hitler hade bara 32% när han avskaffade demokratin... problemet för främlingsfientliga partier blir när de ska börja "leverera" till sina väljare. Många konstiga beslut måste de fatta, inte undra på att Hitler knarkade och skakade som värsta pundaren sista åren av sitt liv. Han var ju tvungen att "leverera" åtgärder!

Postat av: Gemene man

Publicerad 2010-09-17 10:56:52

Johanna: Tack! :)



Peter: Ja, jag tänkte också på hur Hitler avskaffade demokratin när han väl hade använt den för att få kontroll över regeringsmakten, men jag valde att inte blanda in det i artikeln.

Jag tänkte också på tanten i Växjö som slog handväskan i huvudet på en nazist 1984 (var det väl?) - hur annorlunda den tiden ändå var. Tanten blev hjälte. Nu demonstrerar SD under polisbeskydd och blir nog tyvärr mest stärkta och hjälpta i opinionen av dessa våldsamma motdemonstranter som stör deras valmöten.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela