gemene man

Det är jag som är gemene man

Sommaren '69

Publicerad 2009-08-08 12:45:43 i Dagens dänga

Den här sommaren återupplever vi sommaren 1969. Det är fyrtioårsjubileum av allt som hände då - den första månlandningen, Woodstockfestivalen, PoW Show med Povel Ramel och Wenche Myhre... Inte konstigt att Bryan Adams har tillägnat just Summer of '69 en egen låt.

Just i dag är det dessutom ett speciellt jubileum. I dag för 40 år sedan togs omslagsbilden till Beatles klassiska album Abbey Road. De gick ut till gatan utanför inspelningsstudion, traskade över övergångsstället, och skivan fick namn efter gatan. Först går John i vit kostym, sedan Ringo i svart, därefter Paul barfota och med en cigarett i handen, sist George klädd i jeans. Strax efter övergångsstället står en vit folkvagnsbubbla parkerad.

Jag minns det som om det vore i går... Nej, det är klart att jag inte gör. Jag var bara tre år sommaren '69. Abbey Road-LP:n har jag skaffat på CD, jag äger inte den gamla vinyl-LP:n (det är mitt CD-omslag som är fotograferat nedan). Visst tycker jag att jag minns att jag månlandningen på tv, men det kan lika gärna vara någon av de senare på 70-talet.

Två av mina favoritlåtar med Beatles råkar vara skrivna av George Harrison: Something och Here Comes the Sun. Båda finns på Abbey Road-LP:n. Till Dagens Dänga utser jag inledningsspåret Come Together. Jag lyssnar på skivan särskilt högtidligt i dag, och tittar samtidigt på livekameran som finns uppställd på Abbey Road.

Omslaget till Beatles LP Abbey Road från 1969

Kommentarer

Postat av: Gemene man

Publicerad 2009-08-08 12:58:00

Här får jag gå in och kommentera mitt eget inlägg. Strax efter att jag hade skrivit det, kraschade tydligen sidan med livekameran från Abbey Road. Den är högt belastad en dag som denna, liksom övergångsstället självt. Via kameran (när det går att se bilderna därifrån) syns hela tiden hundratals människor som vill gå i Beatles fotspår just i dag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela