gemene man

Det är jag som är gemene man

I det tomma sessionsrummet. Studenten. Kanslierna.

Publicerad 2009-09-09 21:13:09 i Dagens dänga

Dagen började och slutade i tomma sessionsrum. Först tingssalen där jag gick och väntade på att nämndens övriga ledamöter skulle infinna sig. Jag satt alltså som intresseledamot i ett ärende i hyresnämnden i dag, och hade kommit i god tid till sessionen. Domstolens vaktmästare släppte in mig och gick ut.

Sedan, nästan tolv timmar senare, styrelserummet på Hyresgästföreningens expedition. Vi hade haft styrelsemöte och jag blev sist kvar för att skriva ut lite dagordningar och packa ihop mina pinaler när de andra hade hunnit gå.

Vid bägge tillfällena fick jag en titel i huvudet. "I det tomma sessionsrummet. Studenten. Kanslierna.". Det är rubriken på ett kapitel i Franz Kafkas Processen. Tredje kapitlet. Det är också titeln på en låt med punkbandet Dagens Ungdom. Den finns med på Hudiksvallsbandets enda LP Pick-nick på bilparkering från 1982. Den finns också på samlings-LP:n ("till singelpris") Sveriges Största Singel III. De hette såna saker på den tiden, samlingsskivorna, långt innan Absolute Music 415. Mikloz Fläckman från Dagens Ungdom gick sedan vidare till Traste Lindéns Kvintett.

En gång i världen såg jag till att I det stora sessionsrummet. Studenten. Kanslierna. spelades i studentradion i Växjö, Radio Studz, i min kompis Calles och min succéskapelse (?) Snackademin. Kanske därför den där raden plötsligt dyker upp i minnet två gånger på samma dag. I tomma sessionsrum.

I det tomma sessionsrummet. Studenten. Kanslierna. är dagens dänga.

Kommentarer

Postat av: David

Publicerad 2009-09-09 22:04:14

"Dagens Ungdom" var dåligt representerade på Spotify. Svårt att motivera en "digitally remastered"-version av deras LP kanske.

Postat av: Gemene man

Publicerad 2009-09-09 22:09:29

Davíd: Ja, jag kollade också. Där finns de bara på samlingen "Vägra raggarna benzin", med låten "En villa i utkanten av New York. Den låten finns å andra sidan inte med på deras LP, så utöver den här samlingen finns den bara distribuerad på kassett.

Postat av: Stoffe

Publicerad 2009-09-10 09:25:52

Dagens Ungdom, med just Kafka-titeln, finns med på samlingsplattan "Ny Våg 78-82". Samlingen kan man kanske hitta lättare, annars finns den på TPB, även om just DU-låten saknas i torrenten.

Postat av: Gemene man

Publicerad 2009-09-10 09:50:06

Stoffe: Tack för upplysningen! Jag har ju "Sessionsrummet..." på samlingsskivan "Sveriges Största Singel III", så det enklaste för mig är ändå att själv digitalisera den till mp3-format. Däremot skulle det vara roligt att få tag på LP:n "Pick-nick på bilparkering". Som David skriver ovan, den lär nog aldrig komma i någon nyutgåva.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela