gemene man

Det är jag som är gemene man

Centerextremisten

Publicerad 2006-08-30 21:42:48 i Samhälle

Jag har just tittat på SVT:s bostadspolitiska debatt (i serien Karavanen med Sverker Olofsson på en ny ort i varje program, i kväll från Uppsala). Vi i Hyresgästföreningen är partipolitiskt obundna, vilket jag påpekat tidigare i mina blogginlägg, och försöker i första hand påverka de politiska partierna att tycka som oss i stället för att låta andra bestämma vad vi ska tycka. I följd därav brukar vi inte heller tala om för andra hur de ska rösta. Men efter kvällens debatt är jag beredd att göra ett undantag.

En av partiföreträdarna gav nämligen luft åt så hårresande idéer att han radikalt skilde sig från de övriga. Kanske var det bara ungdomligt oförstånd som gjorde att han sa högt vad "alliansens" övriga partier håller tyst om. Men jag vet ganska väl vad de andra borgerliga partierna står för i bostadspolitiken, så jag tror inte att det är fallet. Centerns Fredrick Federley, däremot, sa sig vara  oreserverat för marknadshyror, i den betydelsen att bostaden ska ses som en vara lika väl som kläder och mat (som var precis det han jämförde med). Det man inte har råd med, ska man inte efterfråga.

Jag blir ändå inte helt förvånad. SABO:s tidskrift Bofast hade i sitt senaste nummer en genomgång av var partierna står i bostadspolitiska frågor. (Genomgången var utformad som ett "blindtest", där det gällde att gissa vem som skrivit vad. Jag gissade alla rätt...) Även där avvek Centern markant från de andra i sin frispråkighet. Kontentan kan bara bli: Rösta inte på Centern!

(Sist i programmet visade Susanna Popova och Lotta Gröning att ingen av dem tyvärr är särskilt insatt i bostadspolitik. Deras rallarsvingar blev därför tamare än vanligt i programserien.)

Enligt mitt inlägg i går måste det vara något i Centerns ideologi som leder fram till denna deras ståndpunkt i frågan om hyresmarknaden, till skillnad från de övriga partierna. Men så märkligt kan det vara ibland.

Gösta Ekman gjorde en hejdlöst rolig sketch i Hasseåtagerevyn Glaset i örat. Sketchen hette Centerextremisten, och var förstås en drift med den tidens alla olika vänsterpartier som förökade sig genom delning och alla sa sig stå för den sanna läran. Centerextremisten var inte vänstrast av alla, han var mittrast av alla. Frågan är nu om inte Centern i bostadsfrågan, i Fredrick Federleys tappning, är högrast av alla. Ge inget inflytande över Sveriges bostadspolitik åt honom eller hans parti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela