gemene man

Det är jag som är gemene man

Till de dummaste

Publicerad 2006-02-27 09:28:28 i Allmänt

Jag läste i Sydöstran i fredags att sölvesborgarna utmärkt sig i statistiken från Pliktverket. De får lägst resultat på intelligenstestet vid mönstringen, helt enkelt. Stockholmarna ligger i topp.

Sådan där statistik varierar en hel del från år till år. Dessutom omfattar den naturligt nog bara de artonåringar som gjort inskrivningsprov till det militära, och av dem kan man inte vara säker på att alla - så att säga - gör sin plikt. Faktum är att några redan på min tid, när så gott som alla pojkar togs ut till värnplikt för att göras till män, medvetet underpresterade på proven för att försöka slipp lumpen. Smart, på sitt sätt.

Som sagt, statistiken varierar. Men 1992 såg mönstret ut som nu, med Blekinge i botten och Stockholm i topp. På den tiden skrev jag dagsverser, och så här kommenterade jag läget då. (Jag minns förresten att självaste Björn Ranelid, via en gemensam bekant, uttryckte sitt gillande om just den här versen. Vad nu det har med saken att göra.)

Till de dummaste
Du Bleking som strävar i Stenbäraland
eller hämtar ur havet din äring
Din chans är rätt liten att bli doktorand
eller licentiand
eller ens en fil kand
Du duger knappt ens som beväring.
 
Men stockholmar'n ilar i brådska och jäkt
och han lever i skrålet och skränet
Han har bättre bevänt, han, med sitt intellekt
Han är stram och korrekt,
han kan bli arkitekt
men du bor i dummaste länet.
 
Låt stockholmar'n strida och föra befäl
om han anser sig va' den som kan det
Han får lära sig kriga och skjuta ihjäl
Du är klok och rejäl
och du har dina skäl
att va' dummast, men smartast, i landet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela