gemene man

Det är jag som är gemene man

Ledighetskalender

Publicerad 2006-01-24 16:38:49 i Allmänt

Hur gör man?

När det här året började, tyckte jag att jag kom på en bra idé. Normalt sett är jag iväg på möten alla kvällar i veckan, och ofta är det veckoslutskurser och annat på helgerna. Det känns hämmande för kreativiteten att aldrig vara ledig en kväll. Nu skulle jag se till att "boka möte med mig själv" så att åtminstone två vardagskvällar i veckan (inklusive fredagen) var ledigt. Det sprack första veckan.

Och nu är jag förstås inne i det gamla vanliga lunket igen. Möten alla kvällar. Sedan förväntar sig folk att jag ska skriva revytexter också, men när ska jag hinna det? Men det är inte konstigt att det blir så. Vad trodde jag egentligen att jag skulle ha de där hålen i kalendern till? Så fort jag ser att det är ett hål, och jag behöver planera in ett möte inom tre veckors tid, är det klart att jag pluggar in det i det där hålet. Annars skulle jag ju få skjuta på ett viktigt möte i tre veckor, och det fungerar sällan.

Till saken hör att jag förstås är aktiv i en massa föreningar och arbetsgrupper. I vissa har jag stort inflytande över mötesplaneringen, i andra ganska litet. För att hantera dubbelbokningar har jag förstås ett väl utarbetat system för prioriteringar, så att jag oftast vet vilket möte jag måste anmäla förhinder till. I år har jag faktiskt redan sagt ifrån till en valberedning att jag inte ställer upp för omval i styrelsen. Därmed blir det ett kalenderbekymmer mindre.

I julklapp fick jag en "ledighetskalender". I den är alla dagar röda, och beledsagas av en motivering till varför just den dagen är värd att firas. Kan inte alla börja gå efter den kalendern i stället?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela