gemene man

Det är jag som är gemene man

Vådan av att sommarprata

Publicerad 2006-01-06 17:31:56 i Släkten är bäst

Förra året blev jag ombedd att göra ett sommarprogram i Radio Blekinge. Jag tackade ja direkt, och hade en idé om att lägga upp mitt program kring folkrörelsernas utveckling under 1900-talet. Som stomme för historien valde jag att berätta om min farmors föräldrar, Gustav och Sissa. De var folkrörelsemänniskor hela livet, samtidigt som de orkade med alla livets övriga vedermödor.

Programmet slog väl an, åtminstone på mina släktingar... Trots att inte många av dem bor inom Blekinges gränser hade de på olika sätt hört programmet. De hade förstås mest hört det som en berättelse om släktens stamföräldrar Gustav och Sissa, och inte så mycket om folkrörelserna. Men det spelar ingen roll. En nästkusin till mig hade lyckats höra programmet, och hörde av sig till mig efteråt. Vi hade inte haft kontakt sedan vi var små, och eftersom han är nio år äldre så var han fjorton när jag var fem, så vi har knappast varit lekkamrater. Men nu ville han träffas, och tyckte att vi borde anordna en släktträff för alla ättlingar till Gustav och Sissa!

Sagt och gjort. Senaste släktträffen på den sidan var en kusinträff för tjugofem år sedan, och sedan dess har en helt ny generation tillkommit. Så vi träffades i höstas och drog upp riktlinjerna. Det är riktigt roligt när man kommer igång! En släktträff är planerad till september i år, nu gäller det "bara" att spåra alla släktingar och få tag på deras adresser. Ett första informationsbrev med inbjudan ska gå ut tidigt i vår. Jag ska försöka rapportera om vårt fortsatta arbete då och då under året, och så en slutrapport efter att evenemanget ägt rum förstås!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela