gemene man

Det är jag som är gemene man

Det har sina cider...

Publicerad 2006-06-22 15:01:20 i Allmänt

Häromdagen kände jag för att vara lite besvärlig. Jag dricker ju inte öl, vilket kan vara besvärligt nog. Men jag hamnade i alla fall i hotellbaren tillsammans med mina ölpimplande kamrater, och kände att jag väl av sociala skäl också borde hålla ett glas i handen. Man blir så mycket stadigare om man har något att hålla i handen.

Men, som sagt, jag ville vara besvärlig, så jag frågade tjejen bakom disken om de hade cider. Hon tvekade en stund, och pekade sedan på några flaskor med grönt och rosa innehåll. "Njaa, det är väl dom där sorterna som finns, då", sa hon. Nej, sa jag som ville vara besvärlig, det där är inte cider, det är alkoläsk. Har ni ingen äppelcider? Nej, det hade de inte.

Allt skulle bli så bra när vi gick med i EU. Maten skulle bli bättre, gurkorna skulle ha den rätta längden och jordgubbarna den rätta storleken. Men cidern var det ingen som sa något om! Det är tydligen helt ok att tillverka läsk och tillsätta en gnutta vin i för att få upp alkoholhalten, och kalla blandningen för "cider". Jag vet att det är så det går till, för jag var nyligen på studiebesök på ett bryggeri där man gör öl - och cider. Guiden var noga med att påpeka att cider är detsamma som läsk med tillsatt vin. Hon var i övrigt så trevlig att jag avstod från att vara besvärlig där på bryggeriet. Det är ju inte alltid man känner för det.

Men nu, i hotellbaren, kände jag för äppelcider, och det hade de inte. Det hjälptes inte att deras alkoläsk salufördes med namn som "Qider", "Xider" eller "Zider" på etiketten, det var fortfarande alkoläsk. Cider ska inte innehålla smaktillsatser eller socker i sötningssyfte, utan bara jäst råsaft av äpple (eller möjligtvis päron). Det som Herrljunga och Åbro tillverkar är inte Cider. Jag vet naturligtvis att barernas leverantörer inte levererar cider, så barpersonalen kan inte göra mycket åt det. Men ju fler vi är som är besvärliga, desto större blir kanske påtryckningarna att ta hem cider någon gång. På många barer finns en söt pärondryck på fat som kallas cider, men den smakar som päronsoda. Bäst är fransk eller engelsk cider, men i Sverige finns Kiviks Musteri som tillverkar cider på riktigt vis. Är det bara Jan Myrdal och jag som vågar vara så besvärliga i baren att vi begär att få cider?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela