gemene man

Det är jag som är gemene man

Personlig hälsning till ÖB

Publicerad 2006-03-13 10:31:05 i Allmänt

Hej, ÖB.

Ja, jag vet att du läser min blogg. Jag tror det i alla fall. Jag har skäl att förmoda det, skulle man väl kunna säga.

För det hann inte gå många dagar efter att jag publicerat min dagsvers "Till de dummaste", förrän jag fick ett brev från dig att jag var kasserad. Ja, så brukade det stå i generalmönstringsrullorna förr i världen. En förfader till mig var ryttare vid Södra Skånska kavalleriregementet. Först en lång beskrivning av hästens attribut och hälsa. Sedan kom det: Karlen casserad.

Obrukbar alltså. Fast jag har åtskilliga år kvar till 47, även om du skriver i ditt brev att jag troligen blivit struken ur rullorna på grund av att jag uppnått denna aktningsvärda ålder. Likadant stod det i det något mer formellt hållna brevet från Pliktverket som jag fick dagen innan. Nu vet jag ju visserligen med mig att jag inte varit på något repmöte sedan lumpen, och att jag inte varit krigsplacerad de senaste 10 åren. Jag hoppas jag inte röjer någon försvarshemlighet nu. Men att utbilda mig till soldat var väl redan från början en felsatsning från Försvarets sida.

Men nu tror jag inte att det är därför som jag blivit kasserad. Utan, som sagt, på att du läst min dagsvers om de dumma blekingarna. Du kanske tycker att den andas försvarskritik? Du tror kanske att jag menar att det skulle vara smartare av pojkarna att simulera dumhet vid mönstringen, för att slippa lumpen? Ja ja, du får tro vad du vill. Skriv förresten gärna en kommentar här på min blogg nästa gång du vill mig något, så slipper du skicka brev menar jag. Så spar du porto åt Försvarsmakten. Det blir JAS-plan av det till slut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela