gemene man

Det är jag som är gemene man

Hur tänker människor egentligen?

Publicerad 2006-09-17 23:24:24 i Samhälle

Man upphör aldrig att förvånas. Jag läste precis hur rösträkningen ser ut i min hemkommun Ronneby just nu, när 20 av 22 distrikt är räknade. Då har sverigedemokraterna 7,1 procent av rösterna! Det skulle ge dem fyra mandat i fullmäktige, om resultatet står sig. Fullständigt otroligt. Det visar bara att väljarna inte vet, alternativt inte bryr sig om, vilka personer de röstar på. Jag vet, jag brukar säga (särskilt här på bloggen) att det är ideologierna som är viktiga, och inte personerna. Men dels har sverigedemokraterna en luddig ideologi där det mest framträdande är ett utmålande av icke-svenskar som mindre värda människor. Så detta enbart borde avskräcka sunt tänkande människor från att rösta på ett sådant parti.

Dels, om man ändå inte leds av ideologierna utan ser till personerna, så har faktiskt en sverigedemokrat suttit i kommunfullmäktige i fyra år nu. Han har inte deltagit på många fullmäktigemöten, men när han gjort det har han knappt yttrat sig en enda gång, i någon fråga. Man kan knappast beskylla honom för att vara insatt i några politiska frågor. Men honom röstar folk på! (Med viss reservation för personvalet, men jag tror knappast att sd:s väljare kryssat in fyra andra före honom.)

Nåja. Det är så demokratin fungerar, och något bättre alternativ till samhällssystem har vi inte. Som jag sagt tidigare, demokratin förutsätter insatta medborgare. Till nästa val måste de andra partierna bli bättre på att tala om vad de gör, och kanske kan de lokala mediernas bevakning av fullmäktigearbetet bli bättre. Att ett rasistiskt parti (för det är det de är, eftersom de i sin retorik gör sådan skillnad på "svenskar" och "invandrare" som de gör) över huvud taget får röster, är inget annat än en skam för kommunen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela