gemene man

Det är jag som är gemene man

Laglöshetens land

Publicerad 2006-09-07 11:56:52 i Samhälle

Spioneriaffären inom folkpartiet kan kanske förklaras på samma vis som det utbredda piratkopierandet via fildelning: Många har börjat betrakta Internet som laglöst land!

På Internet gäller självfallet samma lagar som i samhället i övrigt. Men många verkar tro att det inte finns några lagar på nätet. Om man kan komma åt känsliga uppgifter hos en politisk motståndare, så är det ens förbaskade rättighet, ja nästan skyldighet, att göra det också. Om man kan lägga ut sin skivsamling så att alla kan tanka ner den, så ska man. Om "någon annan" lagt ut upphovsrättsskyddad musik så har jag rätt att kopiera den, bara för att jag kan det. Och hur många har inte märkt att det är lättare att skälla ut eller förolämpa någon på nätet, än när man står öga mot öga med varandra?

Vi måste öka människors medvetande om att Internet inte är laglöshetens land. Hur gör man det? Börjar man i skolorna? Det här handlar ju om den allmänna samhällsmoralen: Om jag hittar en dörrnyckel i trappuppgången och därmed kan gå in i grannens lägenhet, så ger det mig inte lov att gå in och stjäla hans stereo. Samma intiutiva känsla måste vi få även när det handlar om Internet.

Eller har jag helt fel? Handlar det om något annat egentligen? Kanske enklast så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela