gemene man

Det är jag som är gemene man

Mormors mor i källaren

Publicerad 2007-06-06 11:28:08 i Släkten är bäst

Nu har mormor kommit tillrätta! Det vill säga, min mormors mor Lina. Jag berättade ju för ett par veckor sedan om hur stora delar av den nu levande släkten involverades i sökandet av den döda släkten i garderoben.

Det har nu, vid närmare efterforskningar, visat sig att mormor Lina inte fanns i någon garderob i mina föräldrars hus. Det var inte heller någon av våra mostrar som hade fått hem henne. Och inte hade hon körts till tippen heller.

Lina var född 1857 på Sunnanvik, Skatelöv, och dog 1930. Någon gång, troligen på 1890-talet, togs porträttfotografiet som jag lagt in i min släktdatabas. Men mamma tycker bättre om fotografiet som hängde på väggen i hennes föräldrahem, där Lina är en äldre godmodig dam. Det var den inramade bilden hon letade efter, när släkten var samlad i maj.

Men var höll hon då hus, hela tiden? Var fanns fotografiet som gäckat hela släkten och fått alla att en hel helg gå och rota i garderober hemma hos mamma och pappa? Jo, naturligtvis hade mamma och hennes systrar menat att en så värdefull släktklenod skulle förvaltas av någon som uppskattade den och såg till att förvara den efter bästa omsorg. Någon som såg ett värde i att bevara den för eftervärlden. Fotografiet fanns i mitt källarförråd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela