gemene man

Det är jag som är gemene man

Karlskrona skämmer ut sig

Publicerad 2007-11-22 17:20:34 i Samhälle

Nu har det hänt. I en kommun har de styrande partierna aktivt sökt stöd hos Sverigedemokraterna. På så vis legitimerar man ett främlingsfientligt parti. Och det är Karlskrona som utmärker sig så.

Det moderata kommunalrådet K-G Svenson menar att "Väljarna i Karlskrona röstade bort s och vänstern i valet. De vill ha ett borgerligt styre. Då tycker inte jag att vi ska styras av socialdemokraterna" (se BLT 2007-11-22).

Men väljarna röstar på många olika partier, inte på block. Av 75 platser i Karlskronas kommunfullmäktige, har väljarna röstat in 67 representanter för de demokratiska partierna, och 8 för det odemokratiska Sverigedemokraterna. Det ser jag som att väljarna gett ett starkt stöd för att de demokratiska partierna ska styra i Karlskrona.

Sverigedemokraternas ursprung kan ledas tillbaka till 1920-talets fascistiska kampgrupper, via 1980-talets Bevara Sverige Svenskt och liknande grupperingar. Jag plockade ut Stieg Larssons och Mikael Ekmans bok "Sverigedemokraterna" från 2001 ur min bokhylla för att påminna mig om vilken noggrann och saklig kartläggning de gjorde av partiet och dess företrädare. Där framgår bland annat att flera av de som under 1990-talet var partiets valkandidater dömts för brott eller kan kopplas till nazistiska organisationer. Många av dessa är aktiva i SD än i dag.

Sverigedemokraterna må ha kommit in i fullmäktige via demokratiskt val, men det gör dem inte till ett demokratiskt parti. De gör skillnad på människor utifrån ursprung, det gör inget demokratiskt parti. Sverigedemokraterna är ett avskyvärt parti med en människosyn som inte delas av de andra partierna. Det borde därför vara uteslutet för varje annat parti att ha något som helst samröre med dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela