gemene man

Det är jag som är gemene man

57 kanaler (och inget att se)

Publicerad 2007-10-08 17:15:32 i Allmänt

Nu har jag 57 kanaler.

Eller, jag vet inte. Jag har inte räknat dem. Men det låter bra. 57 är ett bra tal. Bruce Springsteen har en sång som heter "57 channels (and nothin' on)". Jag tror att han i sin tur drog till med siffran 57 för att det är siffran som Heinz använder i sin marknadsföring. Ni vet, Heinz ketchup, "57 varieties". Nuförtiden har de många fler varianter på ketchup och såser, men 57:an har hängt kvar. Det är ett bra tal att beteckna "fler tv-kanaler än man orkar räkna" med.

Jag vet inte vad jag ska ha de 57 kanalerna till. Jag tittar inte på dem. Särskilt inte ännu, eftersom jag inte har kablar så det räcker. Det började för några veckor sedan, när Telia ringde och frågade om jag var nöjd med mitt bredband. Jo tack, sa jag, men det är litet dyrt. Då ska du få ett erbjudande, sa Telia. Du kan antingen surfa lika långsamt som nu och betala 20 kr mindre per månad, eller surfa åtta gånger snabbare för samma pris - och då får du ett års digital-tv-abonnemang på köpet.

Jag sa ja. Jag som aldrig brukar handla av någon telefonförsäljare, utan alltid vill se alla alternativ innan jag bestämmer mig. Och sedan bestämmer jag mig aldrig. Men den här gången sa jag ja. Så nu har jag en digitalbox och ett nytt modem. Men för att jag ska kunna surfa och titta på 57 kanaler samtidigt, måste jag ha digitalboxen och datorn kopplade till modemet samtidigt. Det är där kablarna kommer in i bilden. Tv:n och datorn står ju inte direkt bredvid varandra. I själva verket står de i varsin ände av lägenheten. Jag måste köpa 25 meter kabel eller nåt sånt för att det ska fungera.

Jag testade första dagen, så att det fungerade i tv:n. Det gjorde det, jag kunde bläddra mellan alla 57 kanalerna. Sedan ställde jag modemet vid datorn. För mig funkar tv:n bra med de elva digitalkanaler som finns i fastigheten. Ju fler kanaler, desto mindre att se, är kontentan av Bruce Springsteens sång.

Nu ska jag gå ut och köpa nätverkskabel. Undrar om jag kommer att titta på 57 kanaler sedan?

Kommentarer

Postat av: Ann-Sofi

Publicerad 2007-10-09 10:00:43

Vi skaffade också sisådär 57 extra kanaler men inte tittar vi mer på tv för det. Speciellt inte nu när vi äntligen har installerat stereo och radio. Då är det mysigare att lyssna på radio än att ha tv´n igång.
Så jag önskar dig varmt lycka till med ditt sladdköpande och inkopplande!

/Den tokgravida

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela