gemene man

Det är jag som är gemene man

När som Grev-Aavidens barnbarn fick sig en överraskning

Publicerad 2008-04-07 22:29:24 i Släkten är bäst

Efter en lång dag var det skönt att koppla av med nya numret av Språktidningen, som låg på hallmattan när jag kom hem. Jag började för ovanlighetens skull att bläddra litet förstrött bakifrån, och fastnade i flera långa artiklar (bland annat om varför Svenske Kocken i Mupparna låter som han låter).

Så kom jag till sidan 30, och läste rubriken Ashåla-Björnen berättar lokalhistoria. Men - det handlar ju om Lönsboda! Min egen uppväxtort. En hel artikel om öknamnsgruppen som startades av Sven Hellgren. Sven är intervjuad i artikeln, och finns på bild tillsammans med min förste handledare i släktforskning Ivar Blomberg, som dessvärre gick bort för några veckor sedan. Ivar var min farmors kusin, liksom för övrigt även Blixtchauffören, som är omnämnd i artikeln. (Han hette Albert Svensson men kallades Blixtchauffören för att han körde så sakta och försiktigt).

En stor del av Öknamnsgruppens databas finns utlagd på ddss.nu . (Klicka på Databaser och sedan Öknamnsdatabas Örkeneds socken).

Vad menas då med rubriken? Jo, min farfar Arvid var född på Grevatorpet i Applahult, och kallades följaktligen för Grev-Aaviden (eller Greva-Jössens Aavid, efter sin far Jöns). Så enkelt var det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela