gemene man

Det är jag som är gemene man

Bokreatips

Publicerad 2008-02-26 00:41:19 i Allmänt

Bokrean har just startat. Jag vågar mig på att ge några reatips.

Givetvis Stefan Schöier och Stefan Wermelin: Hasse & Tage: Svenska Ord & Co. Saga & Sanning. Fullmatat praktverk med Hasse & Tages hela karriär, var för sig och tillsammans.

Mer humoristiskt: Karin Brunk Holmqvist: Potensgivarna och Villa Bonita. Temat i Brunk Holmqvists romaner är den lilla enkla människan som företar sig något oväntat.

Erlend Loe: Doppler och Volvo Lastvagnar. Om du inte har upptäckt Loe ännu så är det inte försent.

Åsa Linderborg: Mig äger ingen. Boken om hennes pappa, om klasstillhörighet, och om möjligheten att komma vidare.

Per Clemensson & Kjell Andersson har skrivit många böcker om släktforskning, jag har de flesta. I reakatalogen finns nu deras Finn din egen släktsaga från 2004. Rekommenderas dig som redan kommit igång så smått med släktforskning. (Du som inte börjat ännu bör också skaffa deras Släktforska steg för steg).

Själv tänker jag köpa Staffan Bengtssons K-märkta ord. Från kalasbyxor till fluortant. Om ord som är på utdöende eller bara typiska för sin tid - och om den tid då de var allmänna. Inom språkområdet lär det också bli Ola Wikander: I döda språks sällskap (Augustnominerad 2006). Bara för att jag är en sån språknörd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela