gemene man

Det är jag som är gemene man

Fel i fildebatten?

Publicerad 2008-11-12 07:42:29 i Samhälle

Debatten om fildelning är behäftad med ett grundläggande fel. Allt fokuseras på de som laddar ner. Men det är ju de som laddar upp som är de största bovarna.

Om jag köper en cd, och gör den tillgänglig inte bara för min kompis genom en enstaka kopia, utan för miljontals musiklyssnare världen över, begår jag ett avtalsbrott mot de som framställt cd:n. När detta sker i stor, närmast industriell skala, är det förstås mot de aktörerna man ska sätta in åtgärderna. (Ursprunget behöver förstås inte vara en cd, utan kan lika gärna vara licensierade musikfiler från början. Principen är densamma om de görs tillgängliga för flera genom olovligt förfarande.)

Det förvånar mig att den aspekten aldrig tas upp i debatten. Alla som laddar ner olovligt uppladdade filer från Internet begår förstås en brottslig handling, men de som laddar upp är de stora förbrytarna.


Länkar:
Aftonbladet - Ny lag ska kväsa fildelning
Aftonbladet - Professor Marianne Levin sågar "IPRED-lagen"

Kommentarer

Postat av: Stoffe

Publicerad 2008-11-12 08:09:06

Fast med torrents så laddar du automatiskt upp samtidigt som du laddar ner.

Postat av: Gemene man

Publicerad 2008-12-05 17:45:06

Stoffe: Det är inte poängen. Min poäng är att någon eller några alltid är de första som börjar sprida en viss fil. Någon köper en låt (i form av en plast-cd eller som en licensierad fil) och "förvandlar" den från legal till illegal genom att göra den tillgänglig för andra. Där sker det allvarliga brottet - mot lagen, och mot det avtal man ingått med rättighetsinnehavaren i och med köpet. Det förringar inte brottet att ladda ner illegalt - men det utgör själva grundförutsättningen för filer att spridas illegalt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela