gemene man

Det är jag som är gemene man

Det är min da' i da'

Publicerad 2009-08-13 16:39:53 i Allmänt

I dag är det min dag! Den 13 augusti är de vänsterhäntas dag, så jag delar den med ungefär tio procent av Sveriges befolkning.

Egentligen uppmärksammas vi alldeles för lite. I en värld gjord för högerhänta, måste vi vänsterhänta ofta tänka en extra gång för att saker ska fungera. Det vänjer vi oss vid tidigt i livet. Kanske därför vi är lite smartare. Vi tvingas bli det, helt enkelt.

Det beror som sagt på att världen är gjord för de högerhänta. Världen är dextronormativ. Det betyder bland annat att man liksom förväntas vara högerhänt "tills motsatsen bevisats". Ännu på 1970-talet, innan jag skulle börja lågstadiet, fick jag bevisa min vänsterhänthet för en psykolog. Jag fick skriva, klippa med en sax, tända ett ljus med tändsticka. Jag var alltså sex år, och hade inte fått tända något ljus alls innan, med någon hand.

En del har trots allt hänt sedan dess. Nu behöver man inte längre genomgå några tester hos psykologer. Att vara vänsterhänt är inte längre klassat som något fel. Ett par generationer tidigare hade jag inte fått vara vänsterhänt. Då hade jag tvingats skriva med höger hand, kanske med psykiska problem som följd, förutom det att ingen hade kunnat läsa min handstil.

På Facebook finns en del grupper för vänsterhänta och kring vänsterhänthet. Det finns grupper som "Vänsterhänt" (1 128 medlemmar), "Vänsterhänt? Givetvis!!" (132 medl.), "Vi som äter med gaffeln i höger hand" (247 medlemmar, som alla egentligen är högerhänta men anser det mer rätt att äta med gaffeln i höger. Själv äter jag med gaffeln i vänster hand), "Vänsterhäntas rätt i samhället" (5 medl.), "Vänsterhänta badmintonspelare" (2 medl.) samt "Vi vänsterhänta stackmyror som mer än sällan tränar yoga bredbent" (7 medlemmar). Där finns också "Klubb Vänsterhänderna", som försvarar vänsterhäntas rätt att ibland, och opåpekat, använda höger hand.

Vi vänsterhänta har alltså en egen dag. Vi borde också ha en egen festival den här dagen. En pridefestival för vänsterhänta. Med parad på gatorna (vänster körfält), musik av vänsterhänta kompositörer (Jimi Hendrix, Bob Dylan, Phil Collins, David Bowie, Cole Porter, Beethoven, Michael Stipe, Kurt Cobain), seminarier och försäljning av vänsterhandsprylar. Allt skulle invigas genom bandklippning med vänsterhandssax. Vi skulle utse Årets Vänsterhänt - och kanske också någon Årets Högerhänt, för någon som gjort särskilda insatser för vänsterhäntas situation, även om vederbörande råkats födas med fel hänthet. Vi skulle tillåta oss att vara stolta!

Alltså, du vänsterhänt: Höj din vänsterhand med stolthet! Bryt med dextronormativiteten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela