gemene man

Det är jag som är gemene man

Tysta pladderhattar

Publicerad 2009-12-03 09:46:04 i Samhälle

Var det tyst i er radio i morse?

Inte i min. Men det beror väl på att jag aldrig lyssnar på annat än P1 på morgnarna. Klockradion startar automatiskt 6.28 så att jag ska vara vaken i tid till nyhetssammanfattningen 6.30.

Men i morse låg jag kvar i sängen och lyssnade, och somnade om så där lite småskönt, antagligen precis efter Ann Heberleins tanke för dagen. Så början på sjunyheterna hörde jag bara som i ett töcken. Jag drömde att telefonen ringde, och jag svarade. Men det var tyst i luren.

Just då berättade de i nyheterna att de kommersiella radiostationerna precis inlett sin entimmes strejk. I min drömvärld, där jag registrerade vad som hördes men tolkade det som när man drömmer, blev jag upprörd. Visst kan pladderhattarna i de kommersiella stationerna få hålla tyst i en timme. Gärna för mig. Men måste de då ringa upp just mig, och hålla tyst i min telefonlur?!

Sedan vaknade jag på riktigt. P1 Morgon pratade vidare om andra händelser. Jag steg upp. Telefonen hade inte ringt. Men P1 kommer alltid att höra till min morgonritual, oavsett hur mycket de håller tyst i de kommersiella kanalerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela