gemene man

Det är jag som är gemene man

Bandybanana split

Publicerad 2009-02-20 11:29:08 i Samhälle

Jag var och träffade Ronnebys kommunalråd häromdagen. Han tog emot på sitt tjänsterum. "Här har jag utsikt över bandybanan", sa kommunalrådet, med en gest ut mot den lilla stadshusdammens frusna is. "Ja, det är väl den enda bandybana det blir här i kommunen", sa jag. "Men det var väl inte därför ni kom hit", sa kommunalrådet.

Nej, det var det ju inte. Jag, och min kamrat i Hyresgästföreningens styrelse, hade bett att få träffa kommunalrådet för att informera honom om situationen för hyresgäster i Ronneby och i riket. En knäckfråga är till exempel den borgensavgift kommunen tar ut av Ronnebyhus, och därmed av dess hyresgäster, för bolagets lån. På sätt och vis innebär det att hyresgästerna får betala en extra skatt till kommunkassan. Detta sade sig kommunalrådet vara mycket villig att diskutera med hyresgästerna.

Kontentan av mötet blev att vi planerade in en bostadspolitisk debatt, som preliminärt kommer att hållas i slutet av april. Företrädare för de politiska partierna, Ronnebyhus och dess ägare (kommunen) samt Hyresgästföreningen kommer att sitta i panelen. Håll ögonen öppna när inbjudan kommer så småningom, det kan bli en spännande tillställning. Bostadspolitik är nämligen hett!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela