gemene man

Det är jag som är gemene man

På ny kula i Estland?

Publicerad 2009-05-13 19:36:05 i Allmänt

När man just har lagt ner sitt gamla företag, börjar man få hem reklam av en helt ny sort. I dag fick jag ett brev som var frankerat med estniskt porto.

Jag tycker bra om Estland, har besökt Tallinn och följt utvecklingen i landet. Men ändå känns det här en smula tveksamt...

"Klara krisen! Starta om med ett estniskt bolag" är rubriken. Bolag Estland OÜ vill "hjälpa" mig att komma igång med egen verksamhet igen, utgående från Estland. "Bolagsskatten är noll procent, så länge pengarna arbetar i bolaget och endast 21 procent när vinsten tas ut!" Dessutom passar det "även för dig med betalningsanmärkningar och skulder till Kronofogden". Och så kommer det: "Diskret handläggning innebär att vi alltid anpassar oss till den diskretionsnivå som kunden önskar".

För 15 000 svenska kronor får man ett startpaket med allt som behövs, inklusive ett "riktigt aktiekapital". Det luktar skumrask redan från början. På något sätt känns det som om själva Estlands rykte blir nedsvärtat av såna här utflaggningsbolag. Det enda jag, som gammal filatelist, sparar av brevet från Estland blir frimärket med motiv av en vikval (kääbusvaal).

Eller har jag fel? Tycker ni att jag ska bli estnisk företagare nu?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela