gemene man

Det är jag som är gemene man

Rykten som spelar SD i händerna

Publicerad 2010-08-24 23:37:43 i Samhälle

En från min sida halvt skämtsamt menad kommentar på min Twitter och Facebook utvecklades på det senare forumet till en lång diskussion om bland annat Sverigedemokraterna, vänster-höger och ryktespridning. Det blev en intressant diskussion som jag gärna vill försöka sammanfatta och kanske vidareutveckla här på bloggen.

Bakgrunden är följande: I helgen fick många Ronnebybor ett massutskickat sms som varnade för att kriminella gäng från Skåne skulle komma till stan för att ställa till med bråk. Jag fick inte själv sms:et, men har pratat med andra som fått det, och de visste inte vad de skulle tro. Enligt närpolischefen var den gångna helgen som vilken vanlig helg som helst, några kriminella gäng syntes inte till.

Vilket jag inte heller hade trott. Lite skämtsamt skrev jag att min anledning till att hålla mig inomhus på lördagkvällen var att jag, såsom varande skåning av börden, inte ville skrämma upp någon infödd ronnebybo. Jag är ju själv invandrad från Skåne till Blekinge. Nu var det inte heller blonda långa göingar sms:et var tänkt att varna för, utan underförstått handlade det om personer med utländsk bakgrund (nej förresten, inte ens underförstått för i sms-texten nämns "massa utlänska kriminella").

Därför ligger det nära till hands, och det var ungefär så som diskussionen i Facebooktråden startade, att tro att det är någon med SD-sympatier som börjat sprida ut ryktet. Det "allmänna snacket" i Ronneby, åtminstone i vissa kretsar (för att inte tala om tidningarnas kommentarsfält), går ut på att det är "invandrare" som startar alla bråk. Ett par kriminellt belastade personer med invandrarbakgrund startade ett stort bråk på Brunnsterrassen för ett par veckor sedan, och det ska ha utlöst rykteslavinen som rullat sedan dess.

Men frågan är hur mycket busliv det egentligen är i Ronneby. De som jag hört som var ute i lördags märkte inget särskilt, det gjorde som sagt inte närpolisen heller. För propagandans skull har det mindre betydelse, får man bara ut budskapet att buslivet ökat så spär det på sig självt ganska snabbt. Någon sa att det är den misslyckade integrationen av flyktingar som är orsak till problemen. För egen del tror jag absolut att den dåliga integrationen i så fall i större grad lett till ryktesspridning om brott (utförda och kommande), än till brott som verkligen blivit begångna.

Ett litet gäng kriminella (flera av dem födda i Sverige men med utrikesfödda föräldrar) saknar trygg förankring i samhället och orsakar en stor mängd brott. Sådant märks i en liten stad. Propagandan får det att låta mycket värre än det är, och så kommer alltid den där klämmen på slutet "man får baske mej ta och rösta på SD så det blir nån ordning här i stan". Men problemet är inte de här ungdomarnas hårfärg eller etnicitet, som SD-resonemanget går ut på, utan deras uppväxtförhållanden och allt annat i bagaget.

Det ska inte stickas under stol med att det förekommer kriminalitet bland invandrarungdomar. Men den har med sociala faktorer att göra, och kräver ett långsiktigt arbete där inte minst våra invandrarorganisationer har en viktig roll att spela. Det verkliga buset är en polisiär fråga och får inte överlämnas till några medborgargarden eller liknande. Sedan måste vi alla, som hör någon i vår närhet resonera om utländska kriminella, "ta debatten" och förklara att sociala förhållanden är en vida mycket större grogrund för "bus" än etnisk/religiös tillhörighet.

Ett stickspår i diskussionen kom att handla om huruvida Sverigedemokraterna är höger eller vänster. Min ståndpunkt är att det egentligen är av underordnad betydelse. Sverigedemokraterna har visserligen sitt ursprung i den nysvenska rörelsen och Bevara Sverige Svenskt, organisationer som brukar betecknas som extremhöger. Men höger-vänsterskalan kräver en ideologisk karta eller ett särskilt sakområde för att vara giltig. I de frågor som Sverigedemokraternas presumtiva väljare bryr sig om, har partiet bara en enda lösning ("stoppa invandringen"), och den finns inte på någon höger-vänsterskala alls. I vissa andra frågor har partiet en klar värdekonservativ hållning (t.ex. kyrkliga frågor, HBT-frågor och familjepolitik), men de är knappast avgörande för partivalet för de som kan tänka sig att rösta på SD. På en anständighetsskala ligger SD på den ena kanten och alla övriga partier på den andra, det är väl den enda skala som är relevant.

Slutligen: Tack till er som berikade diskussionen som blossade upp kring min lilla statusrad, och då främst tack till David, Bosse och Jennie! En del av orden ovan är era, äras de som äras bör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela