gemene man

Det är jag som är gemene man

Kommer tomten från Lönsboda? 1

Publicerad 2010-01-11 23:29:45 i Släkten är bäst

Nöjeskompaniet i Karlshamn hade en underrubrik på sin revymix för några år sedan: Kommer tomten från Lönsboda?

Sjuåringen är helt säker. Den riktige tomten bor i Lönsboda. I Borås, där Sjuåringen bor och där han firar jul vartannat år, är det bara hans farbror som klär ut sig. Men när de firar jul hos mormor och morfar i Lönsboda, är det den riktige tomten som kommer.

Så måste det ju vara. Alla är kvar när tomten kommer, ingen har gått ut för att köpa tidningen. Inte ens Sjuåringens morfar, som införskaffat sitt dagliga Aftonbladet redan på julaftons förmiddag. Så vem är tomten, om inte Tomten?

Den här julaftonen firade Sjuåringen i Borås med utklädd tomtefarbror som vanligt. Så i Lönsboda skulle vi inte ha någon tomte. Detta råkade Sjuåringens mormor nämna för sin väninna. Hon tyckte det lät outsägligt trist om vi inte skulle få någon tomte i år, bara för att barnen inte var där. Så väninnan tipsade om att hennes svärdotter brukade tjänstgöra som tomte hos några familjer och säkert skulle hinna med oss också.

Detta visste ingen av oss andra om. Även vi vuxna i min släkt är nog lite barnsliga, kanske tror vi egentligen på tomten allihopa. På julaftonskvällen satt vi alla lugnt och åt julbord, när det bankade på dörren. Jag råkade vara närmast och gick och öppnade.

En liten tomte stod på trappan. "Finns det några snälla barn här", frågade tomten. Nej, sa jag, och skrattade, för jag visste inte vad jag annars skulle göra eller vad jag skulle tro. Då går det lika bra med snälla vuxna, sa tomten och klev in.

Hon drog åt sig julklappssäcken som min faster haft med sig och som stod kvar i hallen. Jo, vi är så barnsliga att vi vuxna fortfarande köper julklappar åt varandra. Inget krimskrams utan väl genomtänkta presenter som passar till mottagaren. Så min faster hade som sagt en säck, jag hade en säck, mina föräldrar hade en mangelkorg med julklappar i. Tomten delade raskt ut klappar till var och en och försvann.

Efteråt satt ett gäng gapande vuxna julfirare och undrade vad som hade hänt. Vem var tomten? Hade någon kring bordet känt till det här i förväg? Teorier framkastades. Var det i själva verket en inbrottsliga som rekognoscerade var folk firade jul?

Själv hade jag mina aningar. Jag tyckte mig känna igen rösten, även om den var förställd. Min fasters hund verkade också oväntat bekväm med den märkligt klädda och skäggiga främlingen. Efteråt fick jag det bekräftat. Mamma hade hyrt in sin väninnas svärdotter som tomte, för att överraska oss alla. Svärdottern råkar också ha en hund av samma ras som min fasters, de har stannat och hälsat på varandra under någon promenad. Mysteriet löst.

Men nu uppkommer ett dilemma. Den riktige Tomten, alltså han som brukar hyras in när Sjuåringen och hans syster Tolvåringen firar jul i Lönsboda, räknar med att komma tillbaka nästa år. Det gör den nya tomten också. Vad händer då?

Faktum är, har jag fått höra efteråt, att de båda tomtarna redan drabbat samman. I en annan del av Lönsboda, något senare på julafton, hade vår gamle tomte fått syn på den nya. Visst mungnabb hade uppstått mellan de två tomtekonkurrenterna. De lär ha gjort upp i godo. Historien förtäljer inte om de vid det tillfället också delat upp reviret mellan sig.

Svaret på frågan måste hur som helst vara ja. Tomten kommer från Lönsboda. Inte en, utan två. Minst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela