Ett skolexempel
Enligt Svenska Dagbladet säger Björklund uttryckligen att han nu kör över myndigheten. Den myndighet som rimligen besitter mest kompetens när det gäller skolans verksamhet, och som i sitt förslag till kursplan i ämnet religion velat jämställa de stora världsreligionerna.
Jan Björklund hänvisar till att kristendomen har spelat en särskild roll i den svenska historien. Men vore det då inte rimligt att låta den särskilda rollen komma fram i just ämnet historia? Vi har ingen statsreligion i det här landet. I religionsundervisningen ska eleverna ges en förståelse för grunderna i de olika religioner som finns att välja på. I historieämnet går det utmärkt väl att belysa den betydelse kristendomen haft för framväxandet av det svenska samhället.
Av alla de sorter som finns, vilken sorts liberal är Jan Björklund? Kristdemokratliberal? Eller kan det vara så att detta är resultatet av en kohandel inom regeringen där Kristdemokraterna har fått igenom kristendomens särställning i utbyte mot något annat? För det kan väl inte vara så illa att detta är ytterligare ett tecken på att Folkpartiet vill triangulera gentemot Sverigedemokraterna? (Måhända missriktat i så fall, SD:s faibless för Svenska kyrkan lär ha minskat efter uttåget ur Storkyrkan i tisdags.)
Det troligaste verkar ändå vara att detta är ett exempel på hur Jan Björklunds egna hemmasnickrade idéer upphöjs till regeringens politik, på bekostnad av erfarenhet och forskning. Ett exempel på motsatsen skriver Sydsvenskan om i dag. Nossebro skola var näst sämst i landet för tre år sedan, mätt i andel elever som uppnår gymnasiebehörighet. I våras blev den bäst. Full pott, 100 procent hade behörighet till gymnasiet.
Hemligheten heter inte konkurrensutsatthet. Essunga kommun, där Nossebro ligger, har inte underlag för några friskolor. Hemligheten heter inte heller tidigare betyg. Framför allt heter hemligheten inte nivågrupperingar med eliten för sig och elever med särskilda behov för sig. Tvärtom. Skolan har utgått från vad forskningen säger. Och den pedagogiska forskningen säger att eleverna vill vara kvar i klassrummet. Så i stället för att plocka ut elever, skickar man in fler lärare. Specialpedagoger är med i klassen och ger stöd där. Rektorn Lasse Björkqvist kallar det en synvända; elevens framgång är skolans ansvar, alla vill vara med.
Helt utan major Björklunds disciplinskola och friskolekonkurrens har Nossebro skola slagit alla andra skolor - såväl friskolor som kommunala - i det som räknas: Elevernas resultat. Metoden - forskningsbaserad i stället för eldsjälsberoende - går att använda på alla skolor. (Inom parentes kan jag nämna att jag idag fått reda på av Karlskronas ordförande i barn- och ungdomsnämnden Jan-Olof Petersson (FP) att en liknande synvända kommer att appliceras på Vedebys 6-9-skola där - förutsatt att han får fortsätta som nämndsordförande.) Nossebro skola är ett skolexempel.