gemene man

Det är jag som är gemene man

Dagens dikt: Om Ryssland

Publicerad 2011-12-06 11:42:53 i Samhälle

I söndags hölls det val i Ryssland. Intresset hos den vanlige svensken är dock på knappt mätbar nivå. Vilket förresten gäller all utrikespolitik numera, påpekar Sydöstrans Robert Sundberg. Jag har formulerat om hans ledare till en dagsvers:

Vi lever i ett i-land.

Ett driftigt industriland.

Ett ingen-är-som-vi-land.

Ett skiter-vi-väl-i-land.

 

Vad bryr vi oss om Ryssland?

Ett famntag-, klapp- och kyssland.

Det ligger bortom Finland.

Nej, tacka vet jag inland.

 

Jag föredrar mitt kål-land

Vid stugan min i Småland.

Vårt trygga ROT- och RUT-land

- Bevare mig för utland!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela