gemene man

Det är jag som är gemene man

Med objektet i objektivet

Publicerad 2006-01-04 16:15:13 i Allmänt

I dagens Aftonbladet står det om Clara, 22, som bestämt hävdar att hon inte är någon bimbo. De flesta kvinnor jag känner har inte något påkallat behov att hävda just detta, men Clara känner tydligen att hon måste gå in med ett förtydligande i saken.

Clara har nämligen blivit fotograferad av flickfotografen Bingo Rimér, bördig från Vettekulla. Bilderna har publicerats i Bingos tidskrift Moore. Nu tycker Clara att hon framställts i en dålig dager. Inte på bilderna kanske, men i texterna.

Tycker det låter som samma sak som alla utvikningsbrudar brukar säga. "Näädå, jag medverkar inte till någon objektifiering av kvinnan. Jag har kontroll över vad jag gör, och bilderna är fina."

Hej, Clara! Det är det som menas med objektifiering. När du blir plåtad av Bingo, blir du en bild som han kan leka med som han vill. Han tecknar inte seriefigurer, han plåtar dig i stället, och sedan blir du ett objekt som han kan skapa sin egen lilla påhittade värld omkring. Men det är kanske inte så självklart för alla. Det finns ett ord för de som inte förstår det. Bimbo.

Kommentarer

Postat av: JOhanna

Publicerad 2006-01-09 09:58:01

Mycket väl sammanfattat.
Ligger Vettekulla i Blekinge?

Postat av: Gemene man

Publicerad 2006-01-09 10:20:23

Hej JOhanna! Ja, just det. Glömde precisera att Vettekulla ligger utanför Karlshamn i Blekinge.

Postat av: Ann-Sofi

Publicerad 2006-01-10 19:32:22

Ja jisses... och där satt den!!!

Bimbo... eh jag menar bingo! Huvudet på spiken. Pricken över i:et.

Bra skrivet!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela