gemene man

Det är jag som är gemene man

Meningen med livet

Publicerad 2006-01-16 13:19:00 i Allmänt

Nu säger jag som det är: Det finns inget liv efter detta! Man frågar mig det ibland.

Varför skulle det finnas, och hur skulle det kunna finnas? Vi vet hur det går till att skapa liv. Evigt liv skulle antingen betyda att nytt liv skapas efter hand hela tiden, för att sedan alltid finnas. Eller att allt liv alltid funnits, och att "själen" vandrar vidare från en kropp till en annan. Det finns fler människor nu än någonsin tidigare, varför det andra alternativet måste inkludera själavandring mellan arterna.

Men själen är ingenting fysiskt. Någon själ som kan vandra finns inte. Vi besjälas av det vi uträttar medan vi finns. Vi besjälas av att vi påverkar vår omgivning, sätter avtryck och gör spår. Våra tankar och gärningar tillförs världen. Före och efter livet finns vi inte. När vi går bort, är vi ihågkomna av de som är kvar. Det är det som är vår själ. Ingen minns oss innan vi fötts.

Kommentarer

Postat av: JOhanna

Publicerad 2006-01-18 10:59:12

Jag gillar verkligen formuleringen "Ingen minns oss innan vi fötts".
Hade jag fått igång mitt internet hemma hade jag utvecklad tanken. Men mitt samvete förbjuder mig att lägga tid och bits på privata saker på arbetstid. (. . . )

Postat av: Gemene man

Publicerad 2006-01-19 22:56:38

Hej JO,
Du får gärna utveckla tanken i alla fall! Jag är nyfiken på vad du kommer fram till. Skriv på en lös lapp eller på insidan av ett cornflakespaket eller vad som helst, och skicka när du får möjlighet. Eller sänd det med flaskpost, vi har ju all tid i världen. Meningen med livet är inte att man ska lösa gåtan om meningen med livet med detsamma, det gör inget om det tar en stund.
Du behöver förresten inte skicka dina tankar alls, det viktiga är att du tänker.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela